Chińskie Xiaomi robi wejście smoka na polski rynek

Jeden z największych na świecie producentów smartfonów zaczyna europejską ekspansję od naszego kraju.

Aktualizacja: 22.09.2016 06:24 Publikacja: 21.09.2016 20:29

Foto: Wikipedia

Choć Xiaomi, chiński koncern specjalizujący się w tworzeniu aplikacji i urządzeń mobilnych, powstał raptem sześć lat temu, już przebojem wdarł się do światowej czołówki producentów smartfonów. Pod względem wielkości sprzedaży udało mu się wyprzedzić nawet Apple'a (patrz grafika).

Koncern sukces zawdzięczał głównie sprzedaży w ojczyźnie i na paru rynkach azjatyckich. Teraz jednak świetnie znana w Chinach marka wkracza na nasz kontynent. Polska będzie pierwszym krajem, w którym Xiaomi uruchomi sprzedaż w Europie. Na czwartek rano zaplanowano konferencję w tej sprawie. Szczegóły na razie nie są znane. Nie wiemy, ile i jakie modele telefonów zaproponuje gigant ani – co ważniejsze – w jakiej cenie. Xiaomi w Azji wyrobiło sobie markę głównie dzięki niezwykle atrakcyjnym cenom.

Komentarza odmówiła też rodzima spółka ABC Data, która będzie dystrybutorem produktów Xiaomi.

Zamieszają na rynku

Eksperci uważają, że Xiaomi wybrało Polskę na start w Europie, bo to duży rynek (rocznie kupujemy 8 mln smartfonów), na którym decyduje cena. To kluczowa z przewag chińskich producentów. – Polacy jak żaden inny naród nie lubią przepłacać – mówi Miron Nurski, redaktor naczelny serwisu Komórkomania.pl.

Jego zdaniem Chińczycy są w stanie w stosunkowo krótkim czasie wywrócić rynek do góry nogami. – Tak naprawdę Xiaomi już zdążyło namieszać na polskim rynku i właśnie to jest przyczyną oficjalnego debiutu tej marki w naszym kraju. Obecnie co 50. osoba zaglądająca na prowadzony przeze mnie serwis używa smartfona tej marki. To ewenement, biorąc pod uwagę fakt, że mówimy o firmie, której oficjalnie w Europie nie ma – wyjaśnia Nurski.

Ze względu na niską cenę Polacy polubili chińskie smartfony innych marek. O skali ich popularności może świadczyć fakt, że w ciągu dwóch lat mało znane Huawei stało się rozpoznawalne, m.in. dzięki intensywnej promocji z udziałem Roberta Lewandowskiego. W efekcie Huawei wskoczył na drugą pozycję smartfonów najchętniej kupowanych w Polsce. W maju firma chwaliła się 20-procentowym udziałem w polskim rynku i 833-procentowym wzrostem sprzedaży rok do roku. Według IDC producenci z Państwa Środka mają już dziś jedną trzecią naszego rynku. A jak podkreślają eksperci, to z pewnością nie jest ich ostatnie słowo. W tym roku Lenovo, lider rynku komputerów, rozpoczął walkę o polski segment smartfonów. Ambicje w tej branży zdradza również koncern Haier, bardziej znany z branży AGD.

Kluczowa będzie cena

Teraz rękawicę rzuca rywalom Xiaomi. Problem w tym, że ruszając z oficjalną sprzedażą na terenie Unii Europejskiej, może stracić atut cenowy. Bo – zdaniem części analityków – Xiaomi będzie rywalizował głównie z tzw. brandami B, czyli firmami już sprzedającymi tańsze smartfony, a ten segment w naszym kraju zagospodarowały już polskie firmy.

Michał Leszek, dyrektor firmy Lechpol sprzedającej sprzęt elektroniczny pod logo Kruger & Matz, nie obawia się chińskiego rywala. – Sami rozmawialiśmy z Xiaomi o dystrybucji ich produktów, ale warunki, jakie zaproponowali, nie były satysfakcjonujące – tłumaczy.

Zaznacza, że nie jest przesądzone, czy produkty, jakie Xiaomi zaoferuje w Polsce, będą zagrożeniem dla Kruger & Matz czy raczej Huawei. – Wiele zależy od modeli, jakie wprowadzą, i cen. Wątpię, by zalali rynek tanimi smartfonami, bo to polskie firmy, które sprzedają np. telefony w Biedronce (chodzi o spółkę TelForceOne – red.), mają dziś najtańszy sprzęt – uważa Leszek.

Miron Nurski podkreśla, że Xiaomi robi dobry i rozsądnie wyceniony sprzęt, a sprowadzający go na własną rękę z Chin mogą unikać VAT. – W przypadku oficjalnej dystrybucji ceny obejmować będą jednak już podatki, marże dystrybutora i sklepów – dodaje.

Według niego Xiaomi i ABC Data z pewnością zdają sobie sprawę, że to właśnie cena jest kluczem ewentualnego sukcesu i można spodziewać się mimo wszystko ciekawej oferty. – Kluczowy będzie serwis i odpowiedzialność za produkt. Klienci muszą bowiem wiedzieć, że ABC Data nie ma własnej sieci serwisowej i będzie musiała korzystać z zewnętrznej – zastrzega Michał Leszek.

Polak lubi kupować tanio

Polacy kupują ok. 2 mln smartfonów każdego kwartału. Sprzedaż takich urządzeń rośnie co rok o niemal 10 proc. Choć popyt na nowoczesne telefony komórkowe w naszym kraju szybko się zwiększa, to – jak wynika z danych firmy analitycznej IDC – na zakup takich urządzeń przeznaczamy coraz mniej pieniędzy. W I kw. 2015 r. na zakup smartfonu wydawaliśmy średnio 225 euro. W I kw. tego roku takie wydatki spadły do 159 euro. I tu właśnie Xiaomi upatruje swych szans.

Choć Xiaomi, chiński koncern specjalizujący się w tworzeniu aplikacji i urządzeń mobilnych, powstał raptem sześć lat temu, już przebojem wdarł się do światowej czołówki producentów smartfonów. Pod względem wielkości sprzedaży udało mu się wyprzedzić nawet Apple'a (patrz grafika).

Koncern sukces zawdzięczał głównie sprzedaży w ojczyźnie i na paru rynkach azjatyckich. Teraz jednak świetnie znana w Chinach marka wkracza na nasz kontynent. Polska będzie pierwszym krajem, w którym Xiaomi uruchomi sprzedaż w Europie. Na czwartek rano zaplanowano konferencję w tej sprawie. Szczegóły na razie nie są znane. Nie wiemy, ile i jakie modele telefonów zaproponuje gigant ani – co ważniejsze – w jakiej cenie. Xiaomi w Azji wyrobiło sobie markę głównie dzięki niezwykle atrakcyjnym cenom.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Czasy są niepewne, firmy nadal mało inwestują
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce