Najwięcej z komórek wycisnął Cyfrowy Polsat

Orange nie jest już najbardziej zyskowny. Wyprzedziła go spółka Zygmunta Solorza-Żaka. Z kolei Play nie łowi już najwięcej klientów.

Aktualizacja: 29.08.2016 10:00 Publikacja: 28.08.2016 19:50

Foto: Bloomberg

431 tys. Orange, 197 tys. Play, około 45 tys. Virgin Mobile, 170 tys. Grupa Cyfrowy Polsat. W takim tempie rosły statystyki kart SIM operatorów najlepiej radzących sobie w II kw. tego roku z pozyskiwaniem użytkowników.

Ostatecznie półrocze Orange zakończył z 16,7 mln kart, Play z 14,62 mln, Grupa Cyfrowy Polsat z 13,65 mln (w raportach finansowych wykazuje tylko użytkowników aktywnych i jest ich nieco ponad 12 mln), a T-Mobile z 11,64 mln.

Popularny abonament

Play, wieloletni lider, najmłodsza sieć komórkowa, zajmująca już drugie miejsce w rankingu pod względem liczby użytkowników, daje się już dwa kwartały z rzędu wyprzedzać Orange. Ten ostatni zdobył w kwartał 222 tys. klientów kontraktowych i 209 tys. klientów telefonii na kartę. Play zaś odnotował o 288 tys. abonentów więcej, ale ubyło mu 91 tys. użytkowników telefonii na kartę.

– Nie tracimy klientów prepaid, migrujemy ich do ofert kontraktowych – zapewniał Joergen Bang-Jensen, prezes sieci Play. O podobnej tendencji mówi Tobias Solorz, prezes Cyfrowego Polsatu. Powód jest prosty. Oferty prepaid przypominają oferty abonamentowe, a za sprawą ustawy antyterrorystycznej upodobniły się do nich jeszcze bardziej. Aby skorzystać z usług telefonii na kartę, trzeba ją zarejestrować, podając dane osobowe, co od drugiego kwartału nagłaśniają operatorzy i media.

Półroczne wyniki finansowe telekomów sygnalizują też inne zmiany w branży. Po pierwsze, choć pod względem przychodów nadal największy jest Orange (ma w grupie sieć stacjonarną), ale pod względem zysków przegonił go właśnie Cyfrowy Polsat, właściciel sieci Plus i satelitarnej telewizji (miał o około 100 mln zł wyższą EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację). Po drugie, półroczne wyniki pokazane przez Play były podobne do wyników T-Mobile.

Nowe standardy w Play

Zyski EBITDA operatorów różniły się zaledwie o 1 mln zł na korzyść T-Mobile. Playowi pomogła zmiana standardów międzynarodowej rachunkowości (MSSR 15 i 16), które wszystkich operatorów obowiązywać będą w 2018 i 2019 roku. W nowym ujęciu przychody operatora wyniosły w I połowie roku 2,9 mld zł, a EBITDA zamknęła się sumą 958 mln zł.

Zarząd firmy tłumaczy, że dzięki temu ruchowi można lepiej ocenić potencjał biznesu. Zmiany podnoszą przychody (nieznacznie o 8 mln zł w kwartale) i EBITDA (o 70 mln zł w półroczu), co jest ważne przy wycenach firm.

To może okazać się istotne, jeśli potwierdzą się pogłoski, że Play wystawiony zostanie na sprzedaż. Taką informację nie pierwszy raz podał serwis TMT Finance. Bang-Jensen nie chciał jej komentować. Nie wykluczył refinansowania 4,8 mld zł zadłużenia firmy.

– Rynek rośnie pod względem wykorzystania danych internetowych. Jest przestrzeń do wzrostu dla Playa – uważa Bang-Jensen. Podobnie jak konkurenci, telekom liczy już teraz na popularyzację mobilnego internetu oraz na to, że klienci będą korzystali z coraz większej liczby dodatkowych usług. – 7,5 mln naszych klientów jeszcze nie używa internetu w smartfonie – zaznaczał Bang-Jensen.

431 tys. Orange, 197 tys. Play, około 45 tys. Virgin Mobile, 170 tys. Grupa Cyfrowy Polsat. W takim tempie rosły statystyki kart SIM operatorów najlepiej radzących sobie w II kw. tego roku z pozyskiwaniem użytkowników.

Ostatecznie półrocze Orange zakończył z 16,7 mln kart, Play z 14,62 mln, Grupa Cyfrowy Polsat z 13,65 mln (w raportach finansowych wykazuje tylko użytkowników aktywnych i jest ich nieco ponad 12 mln), a T-Mobile z 11,64 mln.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii
Biznes
Futurystyczny projekt Arabii Saudyjskiej budzi kontrowersje. „Kazano zabijać”
Biznes
Sankcje działają. Miliarderzy wracają do Rosji, ale boją się nacjonalizacji
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Orły Rzeczpospolitej 2024 wybrane