GPW: Play debiutuje na warszawskim parkiecie

Na dzień przed startem notowań telekomu na GPW jedno biuro zaleciło sprzedaż jego akcji. Dlaczego teraz?

Aktualizacja: 26.07.2017 20:54 Publikacja: 26.07.2017 19:41

GPW: Play debiutuje na warszawskim parkiecie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

W czwartek, po największej prywatnej publicznej ofercie w Warszawie na GPW i jednej z większych w Europie, debiutują akcje Play Communications. Emocje towarzyszą wejściu telekomu na parkiet do samego końca. Na dzień przed debiutem jedno z biur maklerskich wyłamało się z konwencji i opublikowało swoją wycenę.

Chodzi o Ipopemę Securities, biuro zajmujące ósmą pozycję na rynku kapitałowym pod względem udziału w obrotach na rynku akcji w Warszawie. Ipopema wydała raport poświęcony telekomom, uwzględniając w nim nowego giełdowego gracza. Materiał zatytułowano „New PLAY'er is not always the best one" (polskie tłumaczenie nie oddaje gry słów, bo brzmi: „Nowy gracz nie zawsze jest najlepszy").

Marcin Nowak, analityk Ipopemy, wyznaczył cenę docelową dla waloru mobilnej sieci na 32 zł (całej firmy to 8,12 mld zł), o 4 zł niżej niż cena w ofercie (36 zł, 9,1 mld zł). Jest przy tym sceptyczny wobec wszystkich telekomów z GPW. Zaleca sprzedaż Orange Polska i Netii. Rekomendację „trzymaj" ma tylko dla Cyfrowego Polsatu.

To na razie jedyny raport z wyceną Playa, jeśli nie liczyć analiz konsorcjum oferującego walory. Jak pisaliśmy, DM BZ WBK wycenił 100 proc. akcji spółki na 9,4–11,5 mld zł, a DM PKO BP na 9,8–13,2 mld zł. Inne biura wycen nie przygotowały. Powołują się m.in. na wewnętrzne procedury i niedostępność zarządu w czasie IPO.

Do wyceny Ipopemy się nie odnoszą. Nasi rozmówcy uważają, że każdy specjalista ma prawo do opinii, a te bywają rozbieżne. – Raport nie zmieni postrzegania Playa, jako że spółka zapewne wejdzie zarówno do WIG20, jak i indeksu MSCI – mówi jeden z analityków giełdowych.

– Jedna negatywna rekomendacja nie będzie miała znaczenia dla debiutu Playa – zgadza się szef biura analiz innego domu maklerskiego.

Wiele osób zastanawia termin publikacji raportu. Do tej pory nie zdarzyło się, aby raport o firmie wchodzącej na GPW został wysłany do inwestorów na dzień przed debiutem. Marcin Nowak tłumaczy, że wcześniej nie mógł przygotować analizy. – Ipopema nie była współmenedżerem oferty, a nie ma na rynku zwyczaju udostępniania raportów niezależnych w trakcie przyjmowania zapisów. Teraz jesteśmy już po IPO, a debiut Playa jest istotnym wydarzeniem rynkowym z uwagi na jego skalę – mówi. Jego zdaniem rynek mógł nie zauważyć wszystkich zagrożeń dla planów, które firma przedstawiła.

– Widzę ryzyko spadku dywidendy w 2019 r., jeśli założenia polityki dywidendowej przedstawione w prospekcie zostałyby zastosowane. Dodatkowo zwracam uwagę na ryzyko dużych wydatków na częstotliwości w 2021 r., które moim zdaniem są niedoszacowane przez rynek. Jestem przekonany, że model biznesowy Playa zasługuje na większe dyskonto do Cyfrowego Polsatu niż wynikające z ceny w IPO – wylicza Nowak.

Jak pisaliśmy, zarządzający i analitycy obstawiają, że akcje Playa podrożeją w czwartek do 37,3 zł. Zachowanie notowań Playa zależeć będzie też od odbioru wyników Orange Polska, które ten telekom podał już po zamknięciu tego wydania „Rz".

W czwartek, po największej prywatnej publicznej ofercie w Warszawie na GPW i jednej z większych w Europie, debiutują akcje Play Communications. Emocje towarzyszą wejściu telekomu na parkiet do samego końca. Na dzień przed debiutem jedno z biur maklerskich wyłamało się z konwencji i opublikowało swoją wycenę.

Chodzi o Ipopemę Securities, biuro zajmujące ósmą pozycję na rynku kapitałowym pod względem udziału w obrotach na rynku akcji w Warszawie. Ipopema wydała raport poświęcony telekomom, uwzględniając w nim nowego giełdowego gracza. Materiał zatytułowano „New PLAY'er is not always the best one" (polskie tłumaczenie nie oddaje gry słów, bo brzmi: „Nowy gracz nie zawsze jest najlepszy").

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły