Dziesięć lat konwergencji w Polsce

Już prawie milion abonentów Orange Polska korzysta z pakietów usług. Każdy zakupił średnio cztery produkty. To pokazuje, że strategia konwergentnego operatora sprawdza się i podoba się konsumentom oraz firmom.

Publikacja: 19.06.2017 20:41

Mariusz Gaca wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego

Mariusz Gaca wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Coraz więcej abonentów operatorów telekomunikacyjnych i płatnej telewizji kupuje nie pojedynczy produkt, ale pakiet, łączący nie tylko różne usługi (telefon, internet, telewizję), ale też technologie (stacjonarną i mobilną). Według ostatnich danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, z tzw. usług wiązanych korzystało w 2015 r. 37 proc. gospodarstw domowych. W ubiegłym roku liczba jeszcze wzrosła. Wskazują na to chociażby wyniki Orange Polska, jednego z największych operatorów usług konwergentnych.

950 tysięcy abonentów

– Liczba klientów usług konwergentnych szybko rośnie. W rok powiększyła się o połowę. W pierwszym kwartale br. pozyskaliśmy ponad 103 tys. nowych klientów i obecnie jest ich blisko 950 tys. Łączna liczba usług używanych przez indywidualnych klientów konwergentnych wyniosła prawie 3 miliony, co oznacza, że przeciętnie każdy z nich korzysta z czterech usług – zdradza Mariusz Gaca, wiceprezes Orange Polska ds. Rynku Konsumenckiego. – Wśród indywidualnych klientów stacjonarnego internetu liczba użytkowników konwergentnych wzrosła z 28 do 38 proc. Natomiast spośród klientów internetu światłowodowego wskaźnik ten przekracza 50 proc. – podaje.

Mało kto pamięta, że pakiety usług, czyli tzw. konwergencja usługowa pojawiła się w naszym kraju dekadę temu.

– Początki rozwiązań konwergentnych na świecie to lata 80. i 90 ubiegłego wieku. W Polsce pakiety usług zaczęto oferować około dziesięciu lat temu – mówi Mariusz Gaca. – Jako Telekomunikacja Polska oferowaliśmy rozwiązania w ramach oferty Multipakiet, później FunPack. Znacznie więcej możliwości oferował wprowadzony pięć lat temu Orange Open. Obecnie standardy w tym względzie wyznacza Orange Love – wskazuje Gaca.

Orange Love, dziś flagowy produkt telekomu składa się z szerokopasmowego internetu w technologii światłowodowej, telefonu stacjonarnego, komórki i telewizji. – To absolutnie nowy wymiar usług konwergentnych oznaczający komplet usług dla domu, bazujących na najnowszych technologiach: internet do 600 Mb/s, telewizja w najwyższej jakości 4K, telefonia komórkowa i domowa. Wystartowaliśmy z nim niedawno i jesteśmy zadowoleni z efektów sprzedaży. W ciągu nieco ponad dwóch miesięcy zyskaliśmy 100 tys. klientów. To niemal 5 proc. naszej bazy indywidualnych klientów szerokopasmowego internetu. Warto dodać, że 80 proc. użytkowników Orange Love dokupiło nowe usługi mobilne lub szerokopasmowe bądź obydwie naraz. Oznacza to, że nasza strategia rozwoju usług konwergentnych działa i daje realną wartość dla firmy – mówi wiceprezes Orange Polska.

– Dlatego będziemy koncentrować się na zwiększeniu sprzedaży pakietów Orange Love oraz rozwoju sieci światłowodowej – dodaje.

Łączenie technologii

Orange rozumie konwergencję przede wszystkim jako wykorzystanie technologii stacjonarnych i mobilnych w taki sposób, aby dostarczyć klientom zestaw usług, z których mogą wygodnie korzystać w domu i poza nim.

– Rozwój technologiczny, jaki nastąpił w ciągu ostatnich lat – upowszechnienie technologii światłowodowej i 4G/LTE oraz popularność smartfonów – ułatwia wprowadzanie takich ofert. Pod wpływem nowych technologii zmienia się styl życia, klienci oczekują mobilności, prostoty, wygody. Zaczynaliśmy od oferowania zestawu usług w pakiecie za dobrą cenę, ale dziś to zdecydowanie więcej – mówi Mariusz Gaca.

Jako przykład podaje możliwość dokończenia oglądania na tablecie filmu, który zaczęliśmy oglądać w domu na telewizorze, czy zarządzanie domowymi finansami za pomocą inteligentnego telefonu.

Nieograniczone możliwości

Mariusz Gaca nie ukrywa, że dla Orange konwergencja jest podstawą budowania przewagi rynkowej firmy. – Dzięki szybkiej i wydajnej sieci możliwości rozwoju oferty konwergentnej są właściwie nieograniczone – uważa.

– Nie dotyczy to zarazem tylko usług typowo telekomunikacyjnych i multimedialnych. Już teraz rozszerzamy ją o usługi bankowe czy sprzedaż energii elektrycznej, a w przyszłości niewykluczone, że o inne branże. Z pewnością ogromne możliwości rozwojowe stworzy wdrożenie mobilnej technologii 5G i dalszy rozwój technologii światłowodowej, a także internet rzeczy – uważa Mariusz Gaca.

– Dla klientów konwergencja to przede wszystkim komfort oraz zaoszczędzone pieniądze i czas – przekonuje.

materiał powstał we współpracy z Orange Polska

Coraz więcej abonentów operatorów telekomunikacyjnych i płatnej telewizji kupuje nie pojedynczy produkt, ale pakiet, łączący nie tylko różne usługi (telefon, internet, telewizję), ale też technologie (stacjonarną i mobilną). Według ostatnich danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, z tzw. usług wiązanych korzystało w 2015 r. 37 proc. gospodarstw domowych. W ubiegłym roku liczba jeszcze wzrosła. Wskazują na to chociażby wyniki Orange Polska, jednego z największych operatorów usług konwergentnych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Coraz więcej Rosji na Węgrzech. Gazprom jest głównym sponsorem Ferencváros
Biznes
Wielka debata o przyszłości lasów. Ekolodzy i Lasy Państwowe przy jednym stole
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG