Dla Playa i giełdowych graczy lipiec będzie gorący

Znamy coraz więcej szczegółów zbliżającej się publicznej prywatnej oferty akcji komórkowej sieci. Firma mówi też więcej o sobie.

Publikacja: 30.05.2017 20:16

Dla Playa i giełdowych graczy lipiec będzie gorący

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Według nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" P4, operator komórkowej sieci Play, przeprowadzi publiczną ofertę akcji w Warszawie latem. Według naszych rozmówców, zapadła już decyzja, że telekomunikacyjna firma, działająca w Polsce od dziesięciu, lat zadebiutuje na GPW w II połowie lipca.

Jej IPO będzie miało rekordową wartość na tle innych ofert prywatnych firm, a zlecenia osób, które złożą zapisy w pierwszym terminie, nie będą podlegały redukcji.

Intensywne spotkania

Firmą notowaną na GPW będzie najprawdopodobniej Impera Holdings – spółka matka P4, której obligacje są notowane na giełdzie w Luksemburgu.

Jak ustaliliśmy, do Komisji Nadzoru Finansowego nie wpłynął do tej pory prospekt emisyjny spółki P4, a musiałoby się to wydarzyć, gdyby to ona miała być głównym aktorem oferty przy tak napiętym kalendarzu.

Wiemy też, że kilka dni temu odbyło się spotkanie reprezentantów zarządu P4 z przedstawicielami firm doradzających Playowi (w tym kancelarii prawnej, banków inwestycyjnych JP Morgan i Morgan Stanley oraz biur maklerskich DM PKO BP i BZ WBK) oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych. Wynikało z niego, że Impera wyemituje akcje, a rynkiem, na którym będzie je notować, będzie Warszawa.

Joergen Bang-Jensen, prezes P4, mówił niedawno dziennikarzom, że decyzje o wyborze rynku IPO i strukturze nie zapadły, ale że do oferty może dojść w tym roku.

Minimum 2,5 mld zł

Można się spodziewać, że wartość IPO wyniesie przynajmniej ok. 2,5 mld zł, a wartość całej spółki sięgnie w ofercie ok. 7–8 mld zł (z długiem 14–15 mld zł). Zgodnie z zapowiedziami, część pieniędzy od inwestorów ma zostać przeznaczona na wcześniejszy wykup obligacji Impery, których łączny nominał to 500 mln euro. Razem z tym długiem kredyty Playa sięgały w końcu marca aż 8,6 mld zł.

Dodatkowo zarząd Playa przyjął niedawno nową strategię, zakładającą inwestycje we własną ogólnopolską sieć masztów i uniezależnienie się telekomu od umów o tzw. roamingu krajowym, na mocy których dziś sieć świadczy usługi tam, gdzie nie ma własnych nadajników.

Jak dużych pieniędzy na to potrzeba – trudno szacować. Wiadomo, że w zasięgu własnej sieci 4G Playa (LTE, LTE Advanced) jest ponad 92 proc. populacji Polaków (ok. 80 proc. terytorium kraju), ale słabiej sprawa wygląda w przypadku sieci 2G i 3G. Telekom ostatnio nie zdradza, jaki jest zasięg sieci starszych technologii. W przyszłości Playa czeka jeszcze rozbudowa sieci masztów pod kątem często pojawiającej się na ustach ekspertów technologii sieci 5G.

Ważna geopolityka

Zdaniem Konrada Księżopolskiego, analityka w Haitong Banku, wybór lata na publiczną ofertę Play nie musi oznaczać mniejszego zainteresowania inwestorów.

– To będzie duża i bardzo ciekawa oferta – mówi. – Dla jej powodzenia najważniejsza będzie koniunktura, a tę trudno przewidzieć, ponieważ w dużej mierze determinuje ją geopolityka, a nie utrzymująca się dobra sytuacja makroekonomiczna w Polsce – mówi analityk.

Inwestorzy kierować się będą jak zwykle perspektywami wzrostu firmy, udziałem w rynku i odpowiedzią na pytanie czy telekom może przejmować lub sam zostać kupiony.

Jak pisaliśmy, Bang-Jensen uważa, że spółka ma nadal perspektywy wzrostu przychodów i zysków. Zdaniem firmy doradczej EY, dla wyników telekomów ważny będzie bilans dyskusji o kształcie ofert w roamingu UE.

Udział Playa w rynku liczony na podstawie danych GUS to 27 proc. Suplement do wyników kwartalnych opublikowany właśnie przez P4 pokazuje, że kart SIM, które przynoszą przychód, jest o 2,4 mln mniej niż wynosi liczba kart obsługiwana przez telekom ogółem. W końcu marca Play obsługiwał 8,17 mln aktywnych klientów kontraktowych i 3,8 mln pre-paid.

Inwestorów strategicznych dla Playa trzeba szukać raczej za granicą lub wśród wśród właścicieli kablówek.

Według nieoficjalnych informacji „Rzeczpospolitej" P4, operator komórkowej sieci Play, przeprowadzi publiczną ofertę akcji w Warszawie latem. Według naszych rozmówców, zapadła już decyzja, że telekomunikacyjna firma, działająca w Polsce od dziesięciu, lat zadebiutuje na GPW w II połowie lipca.

Jej IPO będzie miało rekordową wartość na tle innych ofert prywatnych firm, a zlecenia osób, które złożą zapisy w pierwszym terminie, nie będą podlegały redukcji.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum