Tak wynika z raportu Kaspersky Lab. W 2017 r. technologie antyphishingowe firmy wykryły ponad 246 milionów podejmowanych przez użytkowników prób odwiedzenia różnego rodzajów stron phishingowych. W ponad 53% przypadków dotyczyły one stron związanych z finansami – to o 6 punktów procentowych więcej w porównaniu z danymi obejmującymi 2016 r. Według analizy krajobrazu zagrożeń finansowych przeprowadzonej przez Kaspersky Lab udział oszustw finansowych wśród wszystkich ataków phishingowych jeszcze nigdy nie był tak wysoki.

Ataki z kategorii phishingu finansowego opierają się na oszukańczych wiadomościach, które zawierają odsyłacze do sfałszowanych stron internetowych przypominających do złudzenia te autentyczne. Ich celem jest najczęściej uzyskanie danych zapewniających dostęp do bankowości online i kont umożliwiających przelew środków – a wszystko to w celu kradzieży pieniędzy ofiar. Ponieważ 53 proc. ataków phishingowych przyjmuje właśnie tę formę, więcej niż co drugi atak na całym świecie jest przeprowadzany w celu kradzieży pieniędzy ofiar.

- To, że cyberprzestępcy coraz bardziej koncentrują się na przeprowadzaniu finansowych ataków phishingowych, oznacza, że użytkownicy muszą zwiększyć czujność. Aby kraść pieniądze, oszuści nieustannie poszukują nowych metod i technik, które pozwolą im wywieść w pole użytkowników. Musimy być równie mocno zdeterminowani i nie pozwolić im wygrać, nieustanne inwestując w rozwój umiejętności cybernetycznych – mówi Nadieżda Demidowa, główny analityk zawartości internetowej, Kaspersky Lab.

W 2017 r. wszystkie kategorie phishingu finansowego – ataki na banki, systemy płatności oraz sklepy internetowe – zwiększyły swój udział odpowiednio o 1,2, 4,3 i 0,8 punktów procentowych i po raz pierwszy stanowiły trzy najpopularniejsze kategorie pośród wszystkich wykrytych ataków phishingowych.