Mobilny świat szuka brakującego elementu

Około 20 polskich firm promować będzie swoje rozwiązania na targach przemysłu mobilnego w Barcelonie.

Publikacja: 22.02.2017 18:59

W tym roku Barcelona spodziewa się ponad 100 tys. gości odwiedzających targi Mobile World Congress.

W tym roku Barcelona spodziewa się ponad 100 tys. gości odwiedzających targi Mobile World Congress.

Foto: materiały prasowe

„Next Element" („Następny element") to hasło przewodnie tegorocznej edycji targów branży komórkowej Mobile World Congress (MWC) w Barcelonie. To znak, że bardziej niż kiedykolwiek operatorzy mobilni szukają odpowiedzi na pytanie o przyszłość.

Zastrzyk dla Katalonii

W związku z imprezą stolica Katalonii może liczyć w tym roku na zastrzyk 465 mln euro, a jej mieszkańcy na 13,2 tys. tymczasowych miejsc pracy – szacuje jej organizator, stowarzyszenie operatorów komórkowych GSMA. W związku z targami Barcelona, stolica Katalonii, ma gościć ponad 100 tys. osób z 200 państw, a w targowym centrum wystawi się ponad 2,2 tys. firm.

Z roku na rok liczba wystawiających się przedsiębiorstw rośnie, podobnie jak liczba zwiedzających, choć wstęp – inaczej niż np. na berlińskie targi IFA – jest drogi.

Jak dywan w Cannes

Targi są dowodem na transformację, którą przez ćwierć wieku przeszedł sektor technologii mobilnych. Co roku prezentuje się na nich mniej operatorów telekomunikacyjnych, a coraz liczniej stawiają się deweloperzy aplikacji, przedstawiciele małych i wielkich firm informatycznych, szeroko rozumianych platform internetowych (Facebook, Google), producentów elektronicznych elementów wyposażenia domu i biura, a od kiedy mówi się o autonomicznych pojazdach – także producentów aut.

Od lat swoje stoisko ma na targach polska firma Systemics-PAB, zajmująca się badaniem jakości sieci mobilnych. Jak mówi Agnieszka Nowaczkiewicz, rzeczniczka firmy, z powodu niesłabnącego zainteresowania barcelońskie targi są uważane przez wystawców za ewenement. Miejsce w targowych halach rezerwuje się z rocznym wyprzedzeniem, co oznacza, że chcąc uczestniczyć w nich w 2018 r., zamówienia składa się właśnie teraz.

– Targi w Barcelonie działają trochę jak czerwony dywan w Cannes. Jeśli dana firma jest nieobecna, to znaczy, że nie ma jej w biznesie lub operuje w niszy – mówi Wojciech Dunikowski, menedżer w Comarchu. Dla tej firmy IT telekomy to ważny klient, dlatego ma ona swoje stanowisko na MWC od dziesięciu lat. – Możemy podpatrzyć, w którą stronę zmierza rynek oraz jak na globalne trendy dyktowane przez wizjonerów i liderów rynku reaguje branża IT. Jest to dla nas od lat opłacalna inwestycja oraz dobre rozpoczęcie roku, w znacznym stopniu determinujące procesy sprzedażowe – dodaje.

Teatr rozmaitości

W sumie w Barcelonie będzie się promować w br. około 20 specjalistycznych polskich firm. Są wśród nich zarówno start-upy (jak Cyberus Lab, promujący system identyfikacji w sieci bez hasła), dojrzali producenci sprzętu telekomunikacyjnego (Maxcom czy myPhone z grupy TelForceOne), VR Visio (producent aplikacji dla branży filmowej), jak i dostawcy systemów ostrzegania Fibar Group i Ferguson z Kościanu.

Podobnie jak w ub.r. do głównych tematów rozmów w Barcelonie należą sieć mobilna kolejnej generacji – 5G i internet rzeczy. Globalne firmy, jak Ericsson, Huawei czy Nokia, będą prezentować pomysły na zastosowanie tych rozwiązań. Według badań Mobile World Live, serwisu organizacji GSMA, internet rzeczy będzie najważniejszym nowym źródłem przychodów sieci komórkowych już w 2017 r. Taką opinię wyraziło 48,2 proc. badanych. Na sztuczną inteligencję i płatności mobilne stawia nieco ponad 10 proc.

„Next Element" („Następny element") to hasło przewodnie tegorocznej edycji targów branży komórkowej Mobile World Congress (MWC) w Barcelonie. To znak, że bardziej niż kiedykolwiek operatorzy mobilni szukają odpowiedzi na pytanie o przyszłość.

Zastrzyk dla Katalonii

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły