Niszowe firmy IT wychodzą w świat

Rodzime przedsiębiorstwa oferują m.in. komunikatory dla biznesu czy aplikacje do obsługi klientów.

Aktualizacja: 13.02.2017 20:16 Publikacja: 13.02.2017 19:28

Niszowe firmy IT wychodzą w świat

Foto: 123RF

Krajowy rynek IT urośnie w tym roku o niewiele ponad 5 proc., ale wiele przedsiębiorstw pokaże kilkakrotnie wyższą dynamikę. Najlepiej radzą sobie te, które kilka lat temu zdecydowały się na opracowanie autorskich rozwiązań i teraz przebojem zdobywają zagraniczne rynki.

Globalne zapędy

Przykładem jest wrocławski LiveChat, o którym w Polsce słyszało jeszcze stosunkowo niewielu, tymczasem jego komunikator dla biznesu jest już stosowany przez 18 tys. klientów z ponad 140 krajów. Większość sprzedaży pochodzi ze Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. Firma świadczy usługi m.in. dla Orange, Adobe, Samsunga czy Ryanairu, a niedawno do grona jej klientów dołączyły takie marki, jak Sony Mobile, telewizja CBS, Ikea (sieć w Kanadzie) oraz Generali. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie, a jej wycena systematycznie idzie w górę. Po poniedziałkowych zwyżkach notowań po publikacji dobrych wyników finansowych, sięgnęła 1,4 mld zł.

Dynamicznie rozwija się też firma Inteliwise, która ma na koncie wdrożenia dla wiodących firm w Stanach Zjednoczonych i Europie. Chwali się, że dzięki stosowaniu jej narzędzi optymalizujących obsługę klientów możliwe jest zredukowanie o ponad 40 proc. zgłoszeń i telefonów na infolinię oraz zwiększenie współczynnika odbierania z 20 proc. do 90 proc.

We wdrażaniu technologii głosowych w automatycznej obsłudze klienta specjalizuje się Voicetel Communications, które właśnie poinformowało o planowanym przeniesieniu akcji z rynku alternatywnego na GPW. Jego kapitalizacja rośnie jak na drożdżach i przekracza już 200 mln zł. Skala biznesu nie jest duża, ale dynamika poprawy wyników i rentowność robią wrażenie. W trakcie dziewięciu miesięcy 2016 r. przychody wyniosły 3,5 mln zł wobec 1,7 mln zł rok wcześniej, a zysk netto wzrósł do 2,7 mln zł z 1,3 mln zł.

Mali rosną szybko

Na polskim rynku można znaleźć też wiele ciekawych firm, działających w branży Business Intelligence (zaawansowane systemy analityczne dla przedsiębiorstw). Przyciąga je wysoka dynamika, ponieważ rynek ten rośnie w tempie dwucyfrowym. Na tej fali rośnie m.in. Motabi, czyli polski start-up założony przez menedżerów, którzy odeszli z korporacji i teraz z powodzeniem rozwijają własny biznes. Co roku ich firma zwiększa przychody o 50 proc. Szykuje się do skoku za granicę, który będzie jednak wymagał dodatkowych środków. Dlatego firma rozważa różne opcje, w tym sięgnięcie po środki od funduszu private equity lub z rynku kapitałowego. Tempa nie zamierza zwalniać też marka SALESmanago, należąca do firmy Benhauer, której założycielami są Grzegorz Błażewicz i Konrad Pawlus. Zajmująca się automatyzacją marketingu firma ma ponad 6 tys. klientów w 40 krajach.

W Polsce możemy znaleźć firmy technologiczne na różnych etapach rozwoju – takich gigantów jak Asseco czy Comarch, ale też tysiące mniejszych, młodych podmiotów. Najczęściej działają one w segmencie technologii mobilnych, e-commerce i oprogramowania – wynika z raportu Fundacji Startup Poland.

Krajowy rynek IT urośnie w tym roku o niewiele ponad 5 proc., ale wiele przedsiębiorstw pokaże kilkakrotnie wyższą dynamikę. Najlepiej radzą sobie te, które kilka lat temu zdecydowały się na opracowanie autorskich rozwiązań i teraz przebojem zdobywają zagraniczne rynki.

Globalne zapędy

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny