Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Telekomunikacja i IT

Niszowe firmy IT wychodzš w świat

123RF
Rodzime przedsiębiorstwa oferujš m.in. komunikatory dla biznesu czy aplikacje do obsługi klientów.

Krajowy rynek IT uroœnie w tym roku o niewiele ponad 5 proc., ale wiele przedsiębiorstw pokaże kilkakrotnie wyższš dynamikę. Najlepiej radzš sobie te, które kilka lat temu zdecydowały się na opracowanie autorskich rozwišzań i teraz przebojem zdobywajš zagraniczne rynki.

Globalne zapędy

Przykładem jest wrocławski LiveChat, o którym w Polsce słyszało jeszcze stosunkowo niewielu, tymczasem jego komunikator dla biznesu jest już stosowany przez 18 tys. klientów z ponad 140 krajów. Większoœć sprzedaży pochodzi ze Stanów Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. Firma œwiadczy usługi m.in. dla Orange, Adobe, Samsunga czy Ryanairu, a niedawno do grona jej klientów dołšczyły takie marki, jak Sony Mobile, telewizja CBS, Ikea (sieć w Kanadzie) oraz Generali. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie, a jej wycena systematycznie idzie w górę. Po poniedziałkowych zwyżkach notowań po publikacji dobrych wyników finansowych, sięgnęła 1,4 mld zł.

Dynamicznie rozwija się też firma Inteliwise, która ma na koncie wdrożenia dla wiodšcych firm w Stanach Zjednoczonych i Europie. Chwali się, że dzięki stosowaniu jej narzędzi optymalizujšcych obsługę klientów możliwe jest zredukowanie o ponad 40 proc. zgłoszeń i telefonów na infolinię oraz zwiększenie współczynnika odbierania z 20 proc. do 90 proc.

We wdrażaniu technologii głosowych w automatycznej obsłudze klienta specjalizuje się Voicetel Communications, które właœnie poinformowało o planowanym przeniesieniu akcji z rynku alternatywnego na GPW. Jego kapitalizacja roœnie jak na drożdżach i przekracza już 200 mln zł. Skala biznesu nie jest duża, ale dynamika poprawy wyników i rentownoœć robiš wrażenie. W trakcie dziewięciu miesięcy 2016 r. przychody wyniosły 3,5 mln zł wobec 1,7 mln zł rok wczeœniej, a zysk netto wzrósł do 2,7 mln zł z 1,3 mln zł.

Mali rosnš szybko

Na polskim rynku można znaleŸć też wiele ciekawych firm, działajšcych w branży Business Intelligence (zaawansowane systemy analityczne dla przedsiębiorstw). Przycišga je wysoka dynamika, ponieważ rynek ten roœnie w tempie dwucyfrowym. Na tej fali roœnie m.in. Motabi, czyli polski start-up założony przez menedżerów, którzy odeszli z korporacji i teraz z powodzeniem rozwijajš własny biznes. Co roku ich firma zwiększa przychody o 50 proc. Szykuje się do skoku za granicę, który będzie jednak wymagał dodatkowych œrodków. Dlatego firma rozważa różne opcje, w tym sięgnięcie po œrodki od funduszu private equity lub z rynku kapitałowego. Tempa nie zamierza zwalniać też marka SALESmanago, należšca do firmy Benhauer, której założycielami sš Grzegorz Błażewicz i Konrad Pawlus. Zajmujšca się automatyzacjš marketingu firma ma ponad 6 tys. klientów w 40 krajach.

W Polsce możemy znaleŸć firmy technologiczne na różnych etapach rozwoju – takich gigantów jak Asseco czy Comarch, ale też tysišce mniejszych, młodych podmiotów. Najczęœciej działajš one w segmencie technologii mobilnych, e-commerce i oprogramowania – wynika z raportu Fundacji Startup Poland.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL