Sektor analityki danych rozwija się bardzo dynamicznie. Firmy z różnych branże coraz chętniej sięgają po usługi oferowane przez spółki „Big Data”, które specjalizują się w przetwarzaniu ogromnych ilości danych w chmurze obliczeniowej oraz wykorzystywaniu zawartych w nich informacji w celach biznesowych. Jak to działa w praktyce i jak duży jest ten rynek w Polsce?
- W Stanach Zjednoczonych Big Data i profilowanie behawioralne są bardzo zaawansowane. W Polsce stawiamy tutaj dopiero pierwsze kroki. Firmy, które realnie wykorzystują te dane i analizują je przez zespoły analityków, można policzyć w sztukach – mówi Dariusz Piekarski.
Polskie spółki Big Data jednak nie próżnują i stale realizują innowacyjne projekty, dzięki czemu branża rozwija się w bardzo szybkim tempie i przyciąga coraz więcej klientów. Wykorzystywanie informacji zawartych w bazach danych pozwala firmom na spersonalizowanie oferty i budowanie głębszych relacji klienta z usługą. Dariusz Piekarski powołuje się tutaj na przykład firmy ubezpieczeniowej.
- Zbieramy różne dane, na przykład jak szybko ludzie jeżdżą samochodem i w jaki sposób się przemieszczają po mieście. Na podstawie tych danych firma ubezpieczeniowa może zaproponować odpowiednią ofertę ubezpieczeniową uzależnioną od tego, jak funkcjonujemy – czy jesteśmy potencjalnym zagrożeniem na drogach, czy jesteśmy spokojnymi kierowcami – tłumaczy.