#RZECZoBIZNESIE: Jerzy Kalinowski: Bariery w rozwoju tworzymy sobie sami

Musimy stworzyć most pomiędzy naukowcami a przedsiębiorcami - mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Aktualizacja: 09.08.2016 14:42 Publikacja: 09.08.2016 13:43

#RZECZoBIZNESIE: Jerzy Kalinowski: Bariery w rozwoju tworzymy sobie sami

Czy polskie firmy są innowacyjne? Jak wypadamy w tym obszarze na tle innych krajów? Okazuje się, że nie najlepiej – choćby nasz bliski sąsiad, Czechy, rocznie wydaje na innowacje aż dwa razy więcej niż my w stosunku do PKB.

- Firmy czeskie, w odniesieniu do PKB, wydają na innowacje prawie 2 proc., natomiast polskie - niecały 1 proc. – mówi Jerzy Kalinowski.

Jakie są główne bariery rozwoju innowacyjności w Polsce?

Jerzy Kalinowski mówi, że hamuje nas przede wszystkim bariera mentalna przedsiębiorców - brak myślenia strategicznego i orientacja na cele krótkoterminowe.

- Polscy przedsiębiorcy myślą w sposób doraźny. Patrzą na wyniki przez pryzmat kwartału i roku, a inwestycja w innowacje przynosi korzyści dopiero za 3-5 lat – mówi. - To dotyczy przede wszystkim sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Drugą istotną barierą jest polski system edukacyjny. Jerzy Kalinowski wspomina o czasach gospodarki centralnie planowanej, która wymuszała ścisłą współpracę przemysłu z nauką. Po upadku systemu, więzi te osłabły i rola nauki znacząco spadła. W ostatnich latach sytuacja zaczęła się poprawiać.

- W tej chwili widzimy wyraźną orientację nauki na wyrobienie takiego mostu pomiędzy naukowcami a przedsiębiorcami – mówi.

Przedsiębiorcy coraz częściej nawiązują współpracę z ośrodkami badawczo-rozwojowymi, żeby pozyskać granty. Istotne jest również zwiększenie roli państwa ze wsparciu edukacji.

- Musimy się zastanowić, w których dziedzinach gospodarki mamy najwyższe kompetencje, gdzie już mamy kadrę naukową i na ich bazie zbudować naszą przewagę innowacyjną – podkreśla Kalinowski. Należy zatem z rozwagą wybrać kierunki na uczelniach, które powinny dostać największe wsparcie finansowe. Jedną z naszych silnych stron jest matematyka.

- Najbardziej ubolewam, że Polska nie wystarczający nacisk położyła na sektor ICT, czyli teleinformatyczny – mówi Kalinowski.

Trzecią barierą w rozwoju innowacyjności jesteśmy my sami – Polacy. Pomysłów nam nie brakuje, wciąż mamy jednak znaczny problem ich realizacją.

- Nawet jeśli mamy bardzo dobre pomysły, nie potrafimy ich skomercjalizować – zaznacza Kalinowski.

Czy polskie firmy są innowacyjne? Jak wypadamy w tym obszarze na tle innych krajów? Okazuje się, że nie najlepiej – choćby nasz bliski sąsiad, Czechy, rocznie wydaje na innowacje aż dwa razy więcej niż my w stosunku do PKB.

- Firmy czeskie, w odniesieniu do PKB, wydają na innowacje prawie 2 proc., natomiast polskie - niecały 1 proc. – mówi Jerzy Kalinowski.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły