28 czerwca rusza w Warszawie 9. edycja Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych

W piątek, 30 czerwca, rusza w Warszawie 9. edycja Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych. Pierwszym konkursowym spektaklem będzie „Terroryzm” braci Presniakow z Akademii Sztuk z Bańskiej Bystrzycy.

Aktualizacja: 27.06.2017 23:24 Publikacja: 27.06.2017 21:36

Foto: materiały organizatora

– „Terroryzm” to gorzkie spojrzenie na nas samych – mówią twórcy przedstawienia. Z kolei „Wrogowie. Historia pewnej miłości” to opowieść o ludziach kurczowo przywiązanych do siebie, stojących na progu nowego życia w Ameryce. Ten spektakl o zaskakującym zakończeniu, zrealizowany na podstawie powieści Isaaca Bashevisa Singera przywiozą studenci Studia Sztuk Performatywnych z Tel Awiwu.

W przedstawieniu „Rytuał” studenci Uniwersytetu Soore w Teheranie prezentują reinterpretację tradycyjnych perskich widowisk kobiecych. Kobiety zbierają się razem, bez mężczyzn i opowiadają proste historie, ilustrowane tańcem i śpiewem. Ich fabuły wydają się zwykłe, ale pod powierzchnią banalnej opowieści skrywają się osobiste problemy, doświadczenia czy nawet traumy.

Akcja „Wojny” Larsa Noréna (Wydział Dramatu i Teatru Uniwersytetu Michigan) toczy się w nienazwanym, zniszczonym przez wojnę kraju. Poznajemy historię rodziny walczącej o przetrwanie w świecie, w którym normy moralne przestały obowiązywać. Pewnego dnia do domu niespodziewanie wraca oślepiony mąż i ojciec – jego bliscy myśleli, że zginął w czasie akcji.

Jesteś Człowiekiem, Zwierzęciem czy Bestią? Na te trzy proste pytania niespodziewanych i przekornych odpowiedzi udziela międzynarodowy projekt Akademii Teatralnej Sofia Amendolea w Rzymie. Spektakl jest efektem kilkumiesięcznej pracy na scenie, obejmującej między innymi różnorodne techniki improwizacji. „Farma” to rodzaj lustra, w którym przeglądają się nawzajem Człowiek i Zwierzę.

Inspiracją dla „Hohohoho” Uniwersytetu Erazma w Brukseli była duża liczba żołnierzy, która pojawiła się na ulicach Brukseli w listopadzie 2015 roku. W spektaklu występują aktorzy, z których każdy z nich mówi w swoim ojczystym języku, co symbolizuje multikulturową Brukselę, a w szerszej perspektywie – całą Europę. Twórcy spektaklu badają zjawisko czekania i to, co ono przynosi: nudę, ciszę, agresję. Z jednej strony wygłaszają pochwałę radości i wyobraźni, z drugiej mówią wprost, że Europa chyli się ku upadkowi, a my na to patrzymy, nic nie robiąc.

Praca studentów  z Helsinek rozpoczęła się od lektury utworów francuskiego pisarza Michela Houellebecqa. Spektakl „Houellebecq” wychodzi od prowokacyjnego stwierdzenia, że seksualne relacje między kobietami i mężczyznami na Zachodzie załamały się, a spowodowała to emancypacja kobiet. Z kolei Elena Garro, pisząc „Psy”, inspirowała się tradycjami Indian meksykańskich. W jej opowieści o opresyjnej sytuacji, stanowiącej dotkliwe oskarżenie porządku społecznego, cierpią słabsi i biedniejsi. W tym przedstawieniu studentów z Peru nie brakuje poezji i piękna języka.

W „Do dna” młodzi aktorzy krakowskiej PWST próbują wrócić do źródeł śpiewu ukrytych poza chaosem naszej codzienności, pełnej pustych, a często agresywnych brzmień i odpowiedzieć na pytanie: czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu? A gospodarze Festiwalu – warszawska Akademia Teatralna im. Zelwerowicza – proponują dwie dwie mniej znane jednoaktówki Strindberga „Pelikan. Zabawa z ogniem”, które ze studentami przygotował Jan Englert. Młodzi aktorzy stanęli przed niełatwym zadaniem – musieli przenieść na deski teatru tekst niezwykle bogaty w zdarzenia, skondensowany i pełen najwyższych emocji.

Na program Festiwalu, oprócz biorących udział w konkursie przedstawień, składają się liczne imprezy towarzyszące, w tym pokazy spektakli offowych, spotkania z artystami sceny i ekranu oraz warsztaty teatralne, przeznaczone zarówno dla zawodowców, jak i dla amatorów.

Nagrodę dla najlepszego spektaklu przyzna międzynarodowe jury, w którego skład w tym roku wchodzą: Sarah Hickler, Danuta Stenka, Patrick Spottiswoode i Allan Starski. Festiwal potrwa do 6 lipca.

– „Terroryzm” to gorzkie spojrzenie na nas samych – mówią twórcy przedstawienia. Z kolei „Wrogowie. Historia pewnej miłości” to opowieść o ludziach kurczowo przywiązanych do siebie, stojących na progu nowego życia w Ameryce. Ten spektakl o zaskakującym zakończeniu, zrealizowany na podstawie powieści Isaaca Bashevisa Singera przywiozą studenci Studia Sztuk Performatywnych z Tel Awiwu.

W przedstawieniu „Rytuał” studenci Uniwersytetu Soore w Teheranie prezentują reinterpretację tradycyjnych perskich widowisk kobiecych. Kobiety zbierają się razem, bez mężczyzn i opowiadają proste historie, ilustrowane tańcem i śpiewem. Ich fabuły wydają się zwykłe, ale pod powierzchnią banalnej opowieści skrywają się osobiste problemy, doświadczenia czy nawet traumy.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę