Kogo dotyka klasyka

42. Opolskie Konfrontacje Teatralne przekroczyły półmetek. Hasło tegorocznej edycji brzmi „Klasyka dotyka”.

Publikacja: 21.04.2017 18:00

"Ślub" Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz

"Ślub" Gombrowicza w reżyserii Anny Augustynowicz

Foto: materiały prasowe

Impreza rozpoczęła się mocnym akcentem od obsypanej nagrodami i wysoko ocenionej przez krytyków inscenizacji „Ślubu” Gombrowicza przygotowanej przez Annę Augustynowicz. Spektakl jest koprodukcją sceny opolskiej z kierowanym przez reżyserkę Teatrem Współczesnym w Szczecinie.

W tym roku do Opola zaproszono także teatry z Olsztyna, Gdańska, Supraśla, Poznania, Łodzi i Lublina. Festiwal, którego gospodarzem jest opolski Teatr im. Jana Kochanowskiego, trwać będzie do niedzieli.

Norbert Rakowski, dyrektor teatru i szef Konfrontacji podkreślił, że komisja konkursowa w swoich poszukiwaniach wybiera przedstawienia, które opowiadają różnorodnymi typami narracji i estetyki, dzięki czemu ta klasyka może dotknąć nas na różnych płaszczyznach.

W tym roku opolski festiwal teatralny jest połączony z konkursem na inscenizację dawnych dzieł literatury polskiej „Klasyka Żywa”. Głównym celem tego konkursu jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców naszego teatru dawną literaturą, mogącą stać się przedmiotem dialogu z dzisiejszym widzem.

Pierwsza edycja konkursu obejmowała lata 2013-15 i była związana z obchodami 250-lecia działalności teatru publicznego w Polsce. Druga edycja trwała od września 2015 do końca roku 2016. Zgłoszono 50 przedstawień, zrealizowanych przez 36 teatrów z 23 miast.

Oferta programowa tegorocznych Konfrontacji jest niezwykle różnorodna. W programie oprócz wspomnianego „Ślubu” znalazły się takie spektakle jak „Książę niezłomny” Słowackiego w reżyserii Pawła Świątka (Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi), „Wesele” Wyspiańskiego w interpretacji Jakuba Roszkowskiego (Teatr im. Hansa Christina Andersena w Lublinie), „Krzyżacy” Sienkiewicza w reżyserii Jakuba Roszkowskiego (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku).

W sobotę będzie okazja zobaczyć mickiewiczowskie „Dziady — Noc pierwsza” w reżyserii Piotra Tomaszuka zrealizowane w Teatrze Wierszalin w Supraślu oraz „Krakowiacy i Górale” ojca polskiego teatru Wojciecha Bogusławskiego w reżyserii Michała Kmiecika. Ten spektakl powstał w Teatrze Polskim w Poznaniu.

Ostatnim przedstawieniem konkursowym będzie zaprezentowana w niedzielę różewiczowska „Kartoteka” w interpretacji Andrzeja Majczaka z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.
W trakcie Konfrontacji odbywa się też cykl czytań scenicznych promujących klasyczne pozycje literatury polskiej. Są też spektakle pozakonkursowe. W niedzielę „Do dna” zaprezentują studenci PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie.

Po raz pierwszy też goście festiwalu będą mogli skorzystać ze Spacerownika Teatralnego. To element ogólnopolskiego projektu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, który miał już swoje odsłony m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie. Daje on okazję poznać teatralną historię Opola. Ponadto codziennie organizatorzy zapraszają na wieczorne koncerty w teatralnym foyer.

Impreza rozpoczęła się mocnym akcentem od obsypanej nagrodami i wysoko ocenionej przez krytyków inscenizacji „Ślubu” Gombrowicza przygotowanej przez Annę Augustynowicz. Spektakl jest koprodukcją sceny opolskiej z kierowanym przez reżyserkę Teatrem Współczesnym w Szczecinie.

W tym roku do Opola zaproszono także teatry z Olsztyna, Gdańska, Supraśla, Poznania, Łodzi i Lublina. Festiwal, którego gospodarzem jest opolski Teatr im. Jana Kochanowskiego, trwać będzie do niedzieli.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Teatr
Zagrożone sceny. Czy wyniki wyborów samorządowych uderzą w teatry