Hansenowie: Światowi wizjonerzy współczesnej architektury

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje projekty oraz realizacje Oskara i Zofii Hansenów.

Publikacja: 17.09.2017 17:54

Foto: MSN/MAT. PRAS.

Jest to finał zagranicznych podróży wystawy. Była pokazywana w Barcelonie, Porto i na Uniwersytecie Yale w New Haven w USA. – Za każdym razem wyglądała inaczej, bo robiliśmy kolejne badania, odkrywaliśmy następne archiwalne fotografie i dowiadywaliśmy się więcej, jak Oskar Hansen projektował. Staraliśmy się nawiązywać do jego rozwiązań – mówi kuratorka Aleksandra Kędziorek.

Oskar Hansen miał możliwość poznania światowej architektury i sztuki jeszcze jako student Politechniki Warszawskiej. W 1949 roku wyjechał na stypendium do Paryża i przez dwa lata praktykował w pracowni Pierre'a Jeannereta (kuzyna Le Corbusiera)oraz studiował malarstwo w pracowni Fernanda Légera. Na kongresie CIAM w Bergamo jako przedstawiciel Jeannereta prezentował projekt osiedla mieszkaniowego Puteaux w Paryżu.

Miał już wówczas odwagę krytykować Le Corbusiera. A dziesięć lat później podczas Międzynarodowego Kongresu Architektury Nowoczesnej CIAM w Otterlo ogłosił własną teorię formy otwartej.

–To sposób myślenia o przestrzeni, zakładający dużą rolę użytkownika – tłumaczy Aleksandra Kędziorek. – Architekt według Hansena nie decyduje o wszystkim. Projektuje pewną ramę architektoniczną przestrzeni, którą mieszkańcy mogą rozwijać zgodnie ze swymi potrzebami.

W czasach PRL-u wiele jego projektów zostało na papierze. Do zrealizowanych wspólnie z żoną Zofią należą: Przyczółek Grochowski, dwa bloki na Rakowcu w Warszawie, osiedle im. Juliusza Słowackiego w Lubinie i tymczasowe pawilony wystawiennicze.

Rozwinięciem formy otwartej stała się powstała w połowie lat 60. utopijna idea miast linearnych, które miały się ciągnąć od morza do Tatr (na wystawie pokazana obrazowo na makiecie).

Hansen uznał, że miasta, w których dziś żyjemy, podlegają negatywnym zmianom, rozwijają się w sposób niekontrolowany, rozlewają na przedmieścia i sprzyjają tworzeniu podziałów społecznym. Jego linearne miasta zakładały więc tarasową strukturę, a każdy użytkownik miał wybrać sobie w niej miejsce i indywidualnie zbudować własny dom.

Atrakcyjność wystawy potęguje aranżacja stworzona przez grupę Centrala (Małgorzata Kuciewicz i Simone de Iacobis). Przestrzeń wypełniają barwne figury geometryczne różnych kształtów. Niektóre tworzą jakby ramy passe-partout o wielkiej skali. – Mamy tu cytaty z projektów wystawienniczych samego Hansena – wyjaśnia kuratorka. A wielkie czerwone koło eksponuje widzów, którzy są ważnymi bohaterami przestrzeni. Wystawa czynna do 29 października.  

Jest to finał zagranicznych podróży wystawy. Była pokazywana w Barcelonie, Porto i na Uniwersytecie Yale w New Haven w USA. – Za każdym razem wyglądała inaczej, bo robiliśmy kolejne badania, odkrywaliśmy następne archiwalne fotografie i dowiadywaliśmy się więcej, jak Oskar Hansen projektował. Staraliśmy się nawiązywać do jego rozwiązań – mówi kuratorka Aleksandra Kędziorek.

Oskar Hansen miał możliwość poznania światowej architektury i sztuki jeszcze jako student Politechniki Warszawskiej. W 1949 roku wyjechał na stypendium do Paryża i przez dwa lata praktykował w pracowni Pierre'a Jeannereta (kuzyna Le Corbusiera)oraz studiował malarstwo w pracowni Fernanda Légera. Na kongresie CIAM w Bergamo jako przedstawiciel Jeannereta prezentował projekt osiedla mieszkaniowego Puteaux w Paryżu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce