Co artyści tworzyli w chwili przebłysku wolności

Ekspozycja „Szczeliny wolności. Sztuka polska w latach 1945–1948/49" w Muzeum Narodowym w Poznaniu prezentuje krótki, lecz ważny czas w kulturze.

Aktualizacja: 07.08.2017 21:46 Publikacja: 07.08.2017 18:38

Alfred Lenica, „Getto II”, 1948–1959.

Alfred Lenica, „Getto II”, 1948–1959.

Foto: materiały prasowe MNP

W trzyletnim okresie, tuż po zakończeniu II wojny światowej, wywodzący się z II Rzeczypospolitej polscy malarze, a także młodzi, wchodzący w świat sztuki artyści cieszyli się jeszcze względną swobodą wypowiedzi.

– To jest wystawa historyczna – mówił w trakcie niedzielnego wernisażu Włodzimierz Nowaczyk, kurator i pomysłodawca. – Składająca się z prawie 180 eksponatów: szkiców, ilustracji, projektów plastycznych, obrazów i rzeźb ekspozycja – to trzyczęściowy esej kulturowy. Dla mnie – wyjaśniał – tytułowe „szczeliny wolności" to miejsca, w których twórcy mogli wtedy jeszcze rozwijać swoją działalność i kontynuować demokratyczny, prozachodni dyskurs.

Zaczyna się od odsłony „Czas martwej natury". Obejmuje ona obrazy w nurcie koloryzmu. Prezentacja utrzymana jest w formie saloniku mieszczańskiego cudem ocalałego z wojennej pożogi. Dominuje tu martwa natura. Wiszą prace takich mistrzów, jak: Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Tadeusz Piotr Potworowski, Wacław Taranczewski i Hanna Rudzka Cybisowa oraz wpisujące się w ten nurt płótna dwóch poznańskich malarzy – Jana Piaseckiego i Eustachego Wasilkowskiego.

W części poświęconej martwej naturze znalazły się niezwykle rzadko ze względów konserwatorskich pokazywane prace nadesłane na ogólnopolski konkurs na scenografię do baletu „Swantewit" Piotra Perkowskiego. W 1948 r. wygrała go Maria Jarema, ale projekty konkursowe nadesłali też: Alfred Lenica, Tadeusz Kantor, Wacław Taranczewski i Andrzej Pronaszko. Poznańska wystawa daje możliwość porównania projektów najwybitniejszych polskich plastyków.

Odsłona druga ma tytuł „Wojna/Wojna" i jest zaskakująco uboga. Nasuwa się pytanie, dlaczego malarze odwrócili się od tego wielkiego tematu, jakim była wojna. Odpowiedzią na nie – zdaniem kuratora Włodzimierza Nowaczyka – jest m.in. prezentowana kompozycja Alfreda Lenicy „Getto II". Namalowana jako abstrakcja, przy wykorzystaniu trzech kolorów: czerni budynków, czerwieni ognia i błękitu nieba, ukazuje, jak po kilku latach zmieniło się pole obserwacji artystów. Zamiast ilustracji ogromu zniszczeń zaczęła dominować tragedia egzystencjalna.

Ostatnia, dominująca część wystawy nazwana jest „Abstrakcja i surrealizm". Nawiązuje do I Wystawy Sztuki Nowoczesnej, która 19 grudnia 1948 r. otwarta została w Krakowie. Jej inicjatorami byli Tadeusz Kantor i Mieczysław Porębski, którzy pokazali najwybitniejsze dzieła powstałe po zakończeniu wojny, m.in. Jerzego Nowosielskiego, Marii Jaremy i Jonasza Sterna. Ich prace obejrzeć można teraz w poznańskim Muzeum Narodowym. Pokaz wzbogacone o rzeźbę Katarzyny Kobro (która nie została do Krakowa zaproszona) oraz o rysunki Władysława Strzemińskiego (zaproszenia w 1948 nie przyjął).

Wystawa do 12 listopada.

W trzyletnim okresie, tuż po zakończeniu II wojny światowej, wywodzący się z II Rzeczypospolitej polscy malarze, a także młodzi, wchodzący w świat sztuki artyści cieszyli się jeszcze względną swobodą wypowiedzi.

– To jest wystawa historyczna – mówił w trakcie niedzielnego wernisażu Włodzimierz Nowaczyk, kurator i pomysłodawca. – Składająca się z prawie 180 eksponatów: szkiców, ilustracji, projektów plastycznych, obrazów i rzeźb ekspozycja – to trzyczęściowy esej kulturowy. Dla mnie – wyjaśniał – tytułowe „szczeliny wolności" to miejsca, w których twórcy mogli wtedy jeszcze rozwijać swoją działalność i kontynuować demokratyczny, prozachodni dyskurs.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce