Co artyści tworzyli w chwili przebłysku wolności

Ekspozycja „Szczeliny wolności. Sztuka polska w latach 1945–1948/49" w Muzeum Narodowym w Poznaniu prezentuje krótki, lecz ważny czas w kulturze.

Aktualizacja: 07.08.2017 21:46 Publikacja: 07.08.2017 18:38

Alfred Lenica, „Getto II”, 1948–1959.

Alfred Lenica, „Getto II”, 1948–1959.

Foto: materiały prasowe MNP

W trzyletnim okresie, tuż po zakończeniu II wojny światowej, wywodzący się z II Rzeczypospolitej polscy malarze, a także młodzi, wchodzący w świat sztuki artyści cieszyli się jeszcze względną swobodą wypowiedzi.

– To jest wystawa historyczna – mówił w trakcie niedzielnego wernisażu Włodzimierz Nowaczyk, kurator i pomysłodawca. – Składająca się z prawie 180 eksponatów: szkiców, ilustracji, projektów plastycznych, obrazów i rzeźb ekspozycja – to trzyczęściowy esej kulturowy. Dla mnie – wyjaśniał – tytułowe „szczeliny wolności" to miejsca, w których twórcy mogli wtedy jeszcze rozwijać swoją działalność i kontynuować demokratyczny, prozachodni dyskurs.

Zaczyna się od odsłony „Czas martwej natury". Obejmuje ona obrazy w nurcie koloryzmu. Prezentacja utrzymana jest w formie saloniku mieszczańskiego cudem ocalałego z wojennej pożogi. Dominuje tu martwa natura. Wiszą prace takich mistrzów, jak: Jan Cybis, Artur Nacht-Samborski, Tadeusz Piotr Potworowski, Wacław Taranczewski i Hanna Rudzka Cybisowa oraz wpisujące się w ten nurt płótna dwóch poznańskich malarzy – Jana Piaseckiego i Eustachego Wasilkowskiego.

W części poświęconej martwej naturze znalazły się niezwykle rzadko ze względów konserwatorskich pokazywane prace nadesłane na ogólnopolski konkurs na scenografię do baletu „Swantewit" Piotra Perkowskiego. W 1948 r. wygrała go Maria Jarema, ale projekty konkursowe nadesłali też: Alfred Lenica, Tadeusz Kantor, Wacław Taranczewski i Andrzej Pronaszko. Poznańska wystawa daje możliwość porównania projektów najwybitniejszych polskich plastyków.

Odsłona druga ma tytuł „Wojna/Wojna" i jest zaskakująco uboga. Nasuwa się pytanie, dlaczego malarze odwrócili się od tego wielkiego tematu, jakim była wojna. Odpowiedzią na nie – zdaniem kuratora Włodzimierza Nowaczyka – jest m.in. prezentowana kompozycja Alfreda Lenicy „Getto II". Namalowana jako abstrakcja, przy wykorzystaniu trzech kolorów: czerni budynków, czerwieni ognia i błękitu nieba, ukazuje, jak po kilku latach zmieniło się pole obserwacji artystów. Zamiast ilustracji ogromu zniszczeń zaczęła dominować tragedia egzystencjalna.

Ostatnia, dominująca część wystawy nazwana jest „Abstrakcja i surrealizm". Nawiązuje do I Wystawy Sztuki Nowoczesnej, która 19 grudnia 1948 r. otwarta została w Krakowie. Jej inicjatorami byli Tadeusz Kantor i Mieczysław Porębski, którzy pokazali najwybitniejsze dzieła powstałe po zakończeniu wojny, m.in. Jerzego Nowosielskiego, Marii Jaremy i Jonasza Sterna. Ich prace obejrzeć można teraz w poznańskim Muzeum Narodowym. Pokaz wzbogacone o rzeźbę Katarzyny Kobro (która nie została do Krakowa zaproszona) oraz o rysunki Władysława Strzemińskiego (zaproszenia w 1948 nie przyjął).

Wystawa do 12 listopada.

W trzyletnim okresie, tuż po zakończeniu II wojny światowej, wywodzący się z II Rzeczypospolitej polscy malarze, a także młodzi, wchodzący w świat sztuki artyści cieszyli się jeszcze względną swobodą wypowiedzi.

– To jest wystawa historyczna – mówił w trakcie niedzielnego wernisażu Włodzimierz Nowaczyk, kurator i pomysłodawca. – Składająca się z prawie 180 eksponatów: szkiców, ilustracji, projektów plastycznych, obrazów i rzeźb ekspozycja – to trzyczęściowy esej kulturowy. Dla mnie – wyjaśniał – tytułowe „szczeliny wolności" to miejsca, w których twórcy mogli wtedy jeszcze rozwijać swoją działalność i kontynuować demokratyczny, prozachodni dyskurs.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce