Lekcje ciemności Bogdana Konopki

Wystawa „Leçons de Ténebres” Bogdana Konopki prezentuje niemal 40 prac wykonanych ręcznie w paryskiej ciemni artysty. To zdjęcia, które zabierają nas w głąb fotograficznej wrażliwości.

Publikacja: 17.06.2018 08:30

Lekcje ciemności Bogdana Konopki

Foto: materiały prasowe

W paryskim Centrum Pompidou w roku 2003 prezentowana była indywidualna wystawa Konopki „Paryż, niewidzialne miasto” („Paris, La ville invisible”). Kolejną odsłonę twórczości fotografa oglądać można teraz w Leica 6×7 Gallery Warszawa na ekspozycji „Leçons de Ténebres” („Lekcje Ciemności”).

Tytuł wystawy „Leçons de Ténebres” nawiązuje do kompozycji muzycznej Françoisa Couperina – utwór towarzyszył odprawianemu przed świtem nabożeństwu Ciemnej Jutrzni polegającym na rytualnym gaszeniu świec. Muzyka ta wyznacza Konopce czas wywoływania negatywu. Jednocześnie jest to również metafora pracy w ciemni fotograficznej, którą artysta traktuje jako formę rytuału, narodzin obrazu.

Jak zaznacza fotograf, ciemność jest nieodłącznym towarzyszem światła.  - Fotografia w elementarnym sensie nie oznacza pisania światłem ale cieniem właśnie: cieniem, który to światło określa. Jest jeszcze jeden cień, który współtworzy fotografię: cień jej autora i jego czasu - mówi Bogdan Konopka. - Fotograf przeprowadza swe obrazy przez ciemność ku jaśni. I to tutaj okazuje się czy „Lekcje ciemności” udało się przekuć w dzieło sztuki. Czasami zdarza się, że tak. – dodaje.

Prace składające się na projekt „Leçons de Ténebres” powstawały na przestrzeni ponad dziesięciu lat. Tematycznie zdjęcia dzielą się na dwie opowieści: pierwszą stanowią fotografowane w studiu, wyłącznie przy użyciu światła dziennego, martwe natury przedstawiające kwiaty i zwykłe, czasem już podniszczone przedmioty. Inne fotografieprezentują przestrzeń miasta. Pokazują fragmenty architektury, zaniedbane uliczki czy zapuszczone wnętrza.

Artysta wnikliwie obserwuje ustawioną na czarnym tle kompozycję, oczekuje na moment odpowiedniego światła, które podkreśli tajemnicę przedmiotu, a następnie „łapie” ją przy pomocy naświetlonego na negatyw obrazu.

Ekspozycji towarzyszy album pod tym samym tytułem zawierający czarno-białe fotografie Bogdana Konopki oraz eseje Adama Mazura i Mateusza Palki.

Bogdan Konopka urodził się w 1953 roku w Dynowie. Od roku 1988 mieszka i pracuje w Paryżu, gdzie od ponad 20 lat współpracuje z galerią Françoise Paviot. W roku 2000 został ostatnim w XX wieku artystą przyjętym do ZPAF. Jest fotografem, pedagogiem i krytykiem związany od roku 1994 aż do dziś z Pismem Artystycznym FORMAT oraz Kwartalnikiem FOTOGRAFIA (2000-2012).

Wystawę „Leçons de Ténebres” Bogdana Konopki oglądać można do 22 lipca w Leica 6×7 Gallery Warszawa przy ulicy Mysiej 3. Wstęp jest bezpłatny. 

W paryskim Centrum Pompidou w roku 2003 prezentowana była indywidualna wystawa Konopki „Paryż, niewidzialne miasto” („Paris, La ville invisible”). Kolejną odsłonę twórczości fotografa oglądać można teraz w Leica 6×7 Gallery Warszawa na ekspozycji „Leçons de Ténebres” („Lekcje Ciemności”).

Tytuł wystawy „Leçons de Ténebres” nawiązuje do kompozycji muzycznej Françoisa Couperina – utwór towarzyszył odprawianemu przed świtem nabożeństwu Ciemnej Jutrzni polegającym na rytualnym gaszeniu świec. Muzyka ta wyznacza Konopce czas wywoływania negatywu. Jednocześnie jest to również metafora pracy w ciemni fotograficznej, którą artysta traktuje jako formę rytuału, narodzin obrazu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce