Gdzie zaczyna się polska nowoczesność

Tylko do 17 czerwca w Muzeum Sztuki Nowoczesnej – Muzeum nad Wisłą w Warszawie można oglądać wystawę „Czym jest Oświecenie?”

Aktualizacja: 03.06.2018 13:47 Publikacja: 03.06.2018 13:39

Foto: materiały prasowe

To wyjątkowa okazja, żeby zobaczyć, jakie skarby kryje Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w stolicy, który właśnie obchodzi 200-lecie swojego istnienia. Pierwotnym twórcą i właścicielem Gabinetu Rycin był król Stanisław August, który zbierał je nie tylko z kolekcjonerską pasją, ale także z intencją, by służyły edukacji dworskich artystów, jak i przyszłych pokoleń.

Dla Uniwersytetu kolekcję zakupiono w 1818 roku od spadkobierców. Jest to najstarszy publiczny zbiór grafiki i rysunku w Polsce, powiększony także darem Stanisława Kostki Potockiego.

Jednocześnie obecna wystawa w MSN nie jest pokazem typowo historycznym. Jej kuratorzy (Goshka Macuga, Łukasz Ronduda i Tomasz Szerszeń) wybrali ryciny, które zachęcają do dialogu współczesności z czasem Oświecenia. I uzupełnili je pracami tworzących dziś artystów.

Pomysł jest inspirujący, bo niewątpliwie Oświecenie dało początek europejskiej nowoczesności. Przynajmniej tak do niedawna myśleliśmy, dyskutując o demokracji i genezie współczesnego liberalizmu. Obecnie kierunek tej dyskusji się zmienił i częściej można usłyszeć o kryzysie oświeceniowych wartości. Niemniej Oświecenie nie przestaje być wciąż punktem odniesienia w poszukiwaniu nowych formuł zachodzących przemian, zwłaszcza w Polsce. „Z prezentowanego na wystawie dialogu wyłania się wizja Oświecenia jako epoki, w którą wpisany jest kryzys, konflikt, ale również epoki, która cały czas trwa. Nie jako fantom czy brak, lecz jako żywa rama, definiująca kształt naszej teraźniejszości. Oświecenie bowiem trwa tak długo, jak długo istnieje polityka krytycznego myślenia.” – twierdzą autorzy prezentacji.
Prace na wystawie rozmieszczono na dziewięciu wielkich stołach, oznaczonych hasłami: iluminacje, dystopie, kolekcje, rewolucje, kolonializmy, liberalizmy, narody, emancypacje, rekonstrukcje.

Wszystkie wiążą się z kluczowymi pojęciami Oświecenia, a zarazem łączą z problemami współczesnymi. Widać to już na przykładzie pierwszego hasła „iluminacje” zilustrowanego obrazami fajerwerków, towarzyszącym spektakularnym XVIII-wiecznym widowiskom. Jednocześnie stają się one metaforą światła, rozpraszającego ciemności, w których pogrążony jest świat. Epoka Oświecenia, zgodnie z nazwą, aspirowała wszak do tej roli.

Fajerwerki mają też skierować naszą uwagę ku polityczności i „uświadomieniu sobie podziału na to, co oświetlane i na to, co pozostaje w mroku, na widzów i aktorów spektaklu”. Nietrudno zauważyć, że scenę polityczną nadal postrzegamy podobnie.
Aktualności dodaje także wystawie bogaty pogram wydarzeń towarzyszących, wśród których są oprowadzania kuratorskie i debata „Jak pisać historię polskiej nowoczesności?” (8 czerwca).

To wyjątkowa okazja, żeby zobaczyć, jakie skarby kryje Gabinet Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w stolicy, który właśnie obchodzi 200-lecie swojego istnienia. Pierwotnym twórcą i właścicielem Gabinetu Rycin był król Stanisław August, który zbierał je nie tylko z kolekcjonerską pasją, ale także z intencją, by służyły edukacji dworskich artystów, jak i przyszłych pokoleń.

Dla Uniwersytetu kolekcję zakupiono w 1818 roku od spadkobierców. Jest to najstarszy publiczny zbiór grafiki i rysunku w Polsce, powiększony także darem Stanisława Kostki Potockiego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce