Wystawa w Łazienkach: Japonki w ekstazie

Wizerunki japońskich kobiet utrwalone na drzeworytach w epoce Edo przez najwybitniejszych mistrzów z Japonii prezentowane będą do 15 sierpnia na wystawie "ONNA. Piękno, siła, ekstaza".

Aktualizacja: 16.05.2018 17:56 Publikacja: 16.05.2018 17:50

Foto: materiały prasowe

Prace pochodzą ze zbiorów  Muzeum Narodowego w Krakowie. Są jednymi z najcenniejszych japońskich grafik w polskiej kolekcji. Japońskie grafiki są opowieścią o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie i uniesieniach. Zaprezentowany jest ideał kobieciej urody i to, w jaki sposób zmieniał się on na przestrzeni XVII-XIX wieku, w oparciu o modne desenie wzorzystych kimon, a także charakterystyczne japońskie fryzury, definiujące wiek, profesję i stan.

Na ekspozycji znalazło się blisko sto drzeworytów z epoki Edo przypadającej na lata (1603-1868). Główną bohaterką jest kobieta (jap. onna), sportretowana przez japońskich mistrzów tej klasy co Suzuki Harunobu, zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga czy założyciela szkoły Utagawa - mistrza Toyokuni, który nadawał swoim modelkom subtelnie wyszczuplone proporcje. Są też prace Kitagawy Utamaro przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu.

Artyści z epoki Edo, stworzyli m.in. wizerunek kobiety-matki w relacjach z dziećmi [jap. boshi-e], kobiety wojowniczki zwanej po japońsku onna bugeisha czy aktorskich yakusha-e, które przedstawiają aktorów teatru kabuki odtwarzających kobiece role. Japońskie kobiety są też bohaterkami świata metafizycznego, gdzie zjawy transcendentnych wyobrażeń kuszą, straszą i niepokoją.

Wystawa w Łazienkach wprowadzi nas w świat historii miłosnych, skomplikowanych losów kochanków i wątków dramatycznie kończących się np. podwójnym samobójstwem (jap. shinju-mono). Postaci sportretowane zostały w chwili wzajemnego zauroczenia, delikatnych spojrzeń i  subtelnych gestów. Ważnym przyczynkiem do opowieści o erotyce tamtych czasów są tzw. dzielnice uciech. Powstała w tym kontekście bogata i bardzo istotna artystycznie twórczość - erotyki zwane po japońsku shunga. Podczas oglądania wystawy z osobami niepełnoletnimi, należy uwzględnić to, że jej część przedstawia sceny intymne.

Ekspozycja wzbogacona została dodatkowo o kimona, pasy obi, a także przedmioty rzemiosła artystycznego - lustra, grzebienie i szpile do włosów.

Wystawę można oglądać w Podchorążówce od wtorku do niedzieli w godz. 10.00-18.00. Wstęp: 10 zł bilet normalny, 5 zł – ulgowy.

Prace pochodzą ze zbiorów  Muzeum Narodowego w Krakowie. Są jednymi z najcenniejszych japońskich grafik w polskiej kolekcji. Japońskie grafiki są opowieścią o kobiecie, jej wdzięku, emocjach, ekstazie i uniesieniach. Zaprezentowany jest ideał kobieciej urody i to, w jaki sposób zmieniał się on na przestrzeni XVII-XIX wieku, w oparciu o modne desenie wzorzystych kimon, a także charakterystyczne japońskie fryzury, definiujące wiek, profesję i stan.

Na ekspozycji znalazło się blisko sto drzeworytów z epoki Edo przypadającej na lata (1603-1868). Główną bohaterką jest kobieta (jap. onna), sportretowana przez japońskich mistrzów tej klasy co Suzuki Harunobu, zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga czy założyciela szkoły Utagawa - mistrza Toyokuni, który nadawał swoim modelkom subtelnie wyszczuplone proporcje. Są też prace Kitagawy Utamaro przedstawiciela tzw. złotego okresu drzeworytu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce