Sztuka po 1989 zdobywa rynek

22 marca na aukcję Desa Unicum w Warszawie trafi 60 prac artystów, którzy zmienili polską sztukę po 1989 roku, m.in. Piotra Uklańskiego, Mirosława Bałki, Wilhelma Sasnala, Pawła Althamera.

Aktualizacja: 21.03.2018 12:04 Publikacja: 21.03.2018 11:46

Foto: DESA Unicum

Najdroższy obraz „Blood Doped”  Piotra Uklańskiego w biało-czerwonej tonacji, wyceniony na 150 tys. zł (estymacja 250-400 tys zł) pochodzi z cyklu, nad którym artysta pracował przez siedem lat. To tylko pozornie minimalistyczno-abstrakcyjne dzieło, które w istocie odwołuje do symboliki krwi i narodowej tożsamości. Obrazy z tego cyklu pokazywane były po raz pierwszy w Dallas Gallery. Jeden z nich znalazł się także na wystawie „Piotr Uklański – czterdzieści i cztery” w Zachęcie  w Warszawie w 2012 roku. Aspekt narodowej tożsamości artystę interesuje w szerszym kontekście - interpretacji przeszłości i narodowych mitów, jak i poszukiwania ich niestandardowej wizualnej interpretacji.

Wielkoformatowy akryl „Bez tytułu” Wilhelma Sasnala zestawia pomniejszoną postać człowieka z potężną niedokreśloną konstrukcją. Dzieło ma wyraźnie podteksty egzystencjalne, mimo zapewnień artysty, że „obrazy, które do mnie przychodzą są raczej przypadkowe, pojawiają się wcześniej zanim zacznę malować. Rzadziej ich szukam, częściej znajduję”. Cena startuje z pułapu 120 tys. zł  (a wartość szacowana jest na 200-300 tys. zł)

Prace Mirosława Bałki to nie instalacje, czy rzeźby, jak można by się  spodziewać, ale litografie i rysunki tuszem. Cztery litografie z teki „Crossword” to różne widoki tej samej drogi w Auschwitz, w której artysta zaciera rozpoznawalne elementy topografii, pozostawiając tylko niepokojące ślady, skłaniające do skupienia i refleksji. Cena wywoławcza całej serii 19 tys. zł. Z kolei rysowany tuszem „Poliptyk” jest szkicem zapisu myśli i próbą podążania za ich zmiennością (4,5 tys. zł).

Nietypowo jest też reprezentowany Paweł Althamer, bo nie przez rzeźbę, ale malarską pracę „Kunstmarkt” z autografem artysty i ironicznie ujętym znakiem – wielką pomarańczową kropką, jakim galerie komercyjne oznaczają zwykle dzieło już sprzedane. Cena wywoławcza malarskiego żartu artysty wynosi 7,5 tys. zł.

Ta aukcja to dobra okazja do zorientowania się w cenach sprawdzonych twórców na rynku sztuki współczesnej. Jest na niej wiele poszukiwanych nazwisk. Można wybierać między Rafałem Bujnowskim (jego olej z serii „Kolonie” licytowany jest od  28 tys zł), Pawłem Jarodzkim (cena zmysłowego płótna z kobiecą postacią – 15 tys. zł), czy Jakubem Julianem Ziółkowskim (kolorowy gwasz z hybrydalną figurą – 10 tys. zł).

Wczesny obraz Agaty Bogackiej „On the grass” (2001 rok) był częścią jej pracy dyplomowej składającej się  z malarskich wariacji na temat najbardziej znanych dzieł. Na obecnej aukcji licytowany jest akryl „On the Grass” nawiązujący do „Śniadania na trawie” Maneta (cena wywoławcza 18 tys. złotych).

Żywiołowe  malarstwo Tymka Borowskiego, laureata Paszportu „Polityki” 2015, łączącego komiks z kolażem szacowane jest na 6-8 tys. zł.

O niektórych z prezentowanych twórców głośno ostatnio także za sprawą filmów i książek. Szerokim echem odbił się zeszłoroczny film Normana Leto „Photon” opowiadający o powstaniu życia i materii z naukowego punktu widzenia. Za budowanie pomostu między sztuką a nauką artysta został uhonorowany tegorocznym Paszportem „Polityki”. Na rynku ukazała się też książka „Detoks” z korespondencją młodego artysty ze Zdzisławem Beksińskim. Teraz pod młotek idą dwa jego płótna:  „Autoportret z Leną” (4,8 tys. zł) i „Plizga” (8 tys.zł).

Wystawa przedaukcyjna „Nowe pokolenie po 1989 roku" w Domu Aukcyjnym DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A, czynna do 22 marca; aukcja 22 marca o godz. 19

Najdroższy obraz „Blood Doped”  Piotra Uklańskiego w biało-czerwonej tonacji, wyceniony na 150 tys. zł (estymacja 250-400 tys zł) pochodzi z cyklu, nad którym artysta pracował przez siedem lat. To tylko pozornie minimalistyczno-abstrakcyjne dzieło, które w istocie odwołuje do symboliki krwi i narodowej tożsamości. Obrazy z tego cyklu pokazywane były po raz pierwszy w Dallas Gallery. Jeden z nich znalazł się także na wystawie „Piotr Uklański – czterdzieści i cztery” w Zachęcie  w Warszawie w 2012 roku. Aspekt narodowej tożsamości artystę interesuje w szerszym kontekście - interpretacji przeszłości i narodowych mitów, jak i poszukiwania ich niestandardowej wizualnej interpretacji.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce