Mistrza można poznać po kilku kreskach

aktualizacja: 13.07.2017, 22:27

Muzeum Plakatu w Wilanowie prezentuje 45-letni dorobek Mieczysława Wasilewskiego, wybitnego grafika, mistrza syntezy i przenikliwego spojrzenia.

REDAKCJA POLECA

Jego plakaty rozpoznaje się z daleka i wiele z nich stało się ikonicznymi znakami, jak np. antywojenny plakat, oparty na słynnym szekspirowskim pytaniu „To be or not to be”oraz na wizualnej grze słów, bo spoza tych słów Hamleta wyłania się niczym cień jeszcze jedno, niepokojące słowo „war” (wojna). Plakat jest czysto typograficzny, a wywołuje dreszcz grozy!
Z kolei w plakacie „Toulouse Lautrec” artysta stworzył znakomity, celny portret słynnego francuskiego artysty, do czego wystarczył mu charakterystyczny kształt jego melonika oraz wypisane nazwisko i imię , przeobrażające się w zarys twarzy.

Mieczysław Wasilewski udowadnia, że programowy minimalizm i oszczędność środków nie przeszkadzają w przekazie różnorodnych myśli i wrażeń. Równie dobrze wyostrzają one problemy polityczno-społeczne, jak i filozoficzne refleksje. Służą pogłębieniu uwagi czy wewnętrznej medytacji, jak i groteskowemu lub satyrycznemu spojrzeniu. Przykładem poczucia humoru artysty jest znakomity plakat do wystawy grafik Brunona Schulza, w którym portret autora „Sklepów cynamonowych” i „Xięgi bałwochwalczej” pojawia się ponad szkicowo narysowanymi zgrabnymi damskimi nogami.

Prace Wasilewskiego przypominają haiku, tak są oszczędne, wręcz ascetyczne i najczęściej ograniczone do czerni i bieli, jedynie czasem z dodatkiem trzeciego koloru. Jego ilustracje i grafiki książkowe są równie charakterystyczne. Cechuje je precyzja i pewność ręki, nieomylnie wydobywające z tematu to, co najważniejsze.

Własny styl artysty uformował się w połowie lat 70. W Muzeum Plakatu możemy zobaczyć także jego wcześniejsze prace. I w nich poszukiwał wyrazistego, syntetycznego znaku, ale w innej konwencji, zbliżonej do fotokolażu czy filmowych kadrów.

Mieczysław Wasilewski studiował na Wydziale Malarstwa i Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 60. Dyplom zrobił w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego. W połowie lat 80. objął po nim samodzielną Pracownię Projektowania Graficznego; w 1990 roku uzyskał tam tytuł profesora. W Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie prowadził prowadził Pracownię Projektowania Graficznego i Plakatu w latach 1995-2013. Jest członkiem AGI (Alliance Graphique Internationale), prestiżowej organizacji skupiającej najwybitniejszych projektantów graficznych na świecie. 

Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach muzealnych na świecie, m.in. w Muzeum Plakatu w Wilanowie, Musée de la Publicité, Paryż, Lahden Taidemuseo, Lahti (Finalndia), Deutsches Plakatmuseum, Essen, West Chester University, Pensylwania (USA), Rhode Island School of Design (RISD), Providence (USA), Museum of Modern Art, Toyama (Japonia), Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, Imam Ali Religious Art Museum (Iran), Trama Studio, Mexico City. I wielokrotnie były nagradzane, m.in. na Międzynarodowym Biennale Plakatu.

Wystawa „Mieczysław Wasilewski. Plakaty” czynna do 20 lipca. Ekspozycji towarzyszy książka „Wasilewski.Plakaty” Wydawnictwa BOSZ z serii „Posters”.

KOMENTARZ DNIA
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE