„W żywiole sztuki. Jan Bogumił Plersch – nadworny malarz króla Stanisława Augusta” - wystawa w Łazienkach

Nowa wystawa w Łazienkach Królewskich przypomina znakomitego artystę Jana Bogumiła Plerscha, nadwornego malarza króla Stanisława Augusta.

Aktualizacja: 08.07.2017 17:36 Publikacja: 08.07.2017 17:01

„W żywiole sztuki. Jan Bogumił Plersch – nadworny malarz króla Stanisława Augusta” - wystawa w Łazienkach

Foto: Picasa

Ma niecodzienną formę spaceru, pozwalającego odwiedzić wszystkie najważniejsze obiekty Łazienek: Pałac na Wyspie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Biały Domek i Pałac Myślewicki. W każdym z tych miejsce zobaczymy oryginalne malarskie dekoracje artysty albo rekonstrukcje dzieł zniszczonych, specjalnie na tę prezentacje przygotowanych.

Jan Jerzy Plersch  (1732-1817) był synem rzeźbiarza. Urodził się w Warszawie, a jego rodzina wywodziła się z Saksonii. Studiował malarstwo w Augsburgu, Wiedniu i w Warszawie. Był artystą równie znakomitym jak Marcello Bacciarelli, z którym początkowo współpracował. Przez 30 lat pozostawał nadwornym malarzem Stanisława Augusta, aż do abdykacji monarchy. Po wyjeździe króla do Grodna Plersch współpracował z teatrem publicznym na placu Krasińskich w Warszawie.  Zasłynął przede wszystkim jako twórca malowideł ściennych, które dekorowały nie tylko rezydencje królewskie, lecz również kościoły. Ale był również utalentowanym portrecistą i miniaturzystą. W tym roku mija dwieście lat od jego śmierci.

W Pałacu na Wyspie w Łazienkach kryją się wspaniałe dzieła artysty. W kopule Rotundy znajdują się cztery alegoryczne malowidła, przedstawiające Cztery Pory Dnia. Personifikacją Świtu jest Aurora z pochodnią w ręce. Dzień uosabia Apollo; Zmierzch Diana w świetle księżyca, bogini nie tylko łowów. Noc ucieleśnia skrzydlata Nyks, unosząca się na Snem i  Śmiercią. 

Salę Balową zdobią na ścianach tzw. groteski z mitologicznymi i fantazyjnymi postaciami  (Apollem, Dianą, końmi morskimi, trytonami i trytonessami) oraz  motywami roślinnymi. Groteski w tym miejscu są alegoriami czasu kosmicznego i zmiennych pór roku..

A w Pokoju  Bachusa i Pokoju Kąpielowym obejrzeć można wizualizacje zniszczonych w czasie wojny malowideł plafonowych.  

W Teatrze Królewskim znajduje sie plafon, na którym Stanisław August ukazany został pod postacią Apolla, co jest symbolem władcy państwa idealnego i alegorią królewskiego mecenatu. Nad sceną Teatru Królewskiego  zawieszono powiększoną replikę rysunku niezachowanej do naszych czasów kurtyny „Muzy na Helikonie" projektu Plerscha. Portrety dawnej dworskiej publiczności nad balkonami to także jego dzieła.

W Pałacu Myślewickim podziwiać można z kolei plafon „Zefir i Flora", jedyne w pełni zachowane malowidło plafonowe we wnętrzach rezydencjonalnych w Warszawie, a także jego oryginalny projekt wypożyczony z Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.

W Białym Domku, najwcześniejszej realizacji artysty w Łazienkach, zobaczymy wyjątkowo dużo dekoracji. Całą Jadalnię artysta ozdobił groteskami inspirowanymi  motywami antycznymi odnalezionymi w Złotym Domu Nerona  na rzymskim Eskwilinie i w innych starożytnych willach.

Sypialnię udekorował malarstwem pejzażowym ze scenami z życia Chińczyków. A w buduarze stworzył iluzje ogrodowej altany.

Ekspozycję  „W żywiole sztuki. Jan Bogumił Plersch – nadworny malarz króla Stanisława Augusta” można oglądać indywidualnie, w godzinach otwarcia obiektów albo podczas codziennego oprowadzania o godz. 11, 14 i 16. Czynna do 30 listopada

Ma niecodzienną formę spaceru, pozwalającego odwiedzić wszystkie najważniejsze obiekty Łazienek: Pałac na Wyspie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Biały Domek i Pałac Myślewicki. W każdym z tych miejsce zobaczymy oryginalne malarskie dekoracje artysty albo rekonstrukcje dzieł zniszczonych, specjalnie na tę prezentacje przygotowanych.

Jan Jerzy Plersch  (1732-1817) był synem rzeźbiarza. Urodził się w Warszawie, a jego rodzina wywodziła się z Saksonii. Studiował malarstwo w Augsburgu, Wiedniu i w Warszawie. Był artystą równie znakomitym jak Marcello Bacciarelli, z którym początkowo współpracował. Przez 30 lat pozostawał nadwornym malarzem Stanisława Augusta, aż do abdykacji monarchy. Po wyjeździe króla do Grodna Plersch współpracował z teatrem publicznym na placu Krasińskich w Warszawie.  Zasłynął przede wszystkim jako twórca malowideł ściennych, które dekorowały nie tylko rezydencje królewskie, lecz również kościoły. Ale był również utalentowanym portrecistą i miniaturzystą. W tym roku mija dwieście lat od jego śmierci.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce