Złote Lwy rozdane

Na 57. Biennale Sztuki w Wenecji dwie najważniejsze nagrody zdobyli Niemcy.

Publikacja: 15.05.2017 07:30

Foto: AFP

Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Hiszpana Manuela J. Borja-Villel, dyrektora Muzeum Reina Sofia w Madrycie, uhonorowało niemiecki pawilon z wystawą, przygotowaną przez Anne Imhof, 39-letnią artystka z Frankfurtu nad Menem. Przyznało także Złotego Lwa za twórczość indywidualną Franzowi Erhardowi Waltherowi.

Nagrodę dla najlepszego narodowy pawilon niemieccy artyści dostali „za potężną i niepokojącą instalację, która stawia pilne pytania na temat naszego czasu”, jak głosi werdykt jury. Zrealizowana w monumentalnym pawilonie instalacja Anne Imhof, zatytułowana „Faust”, łączy sztuki plastyczne, muzykę, elementy filmu i baletu. Współtworzy ją 30-osobowy zespół aktorów, muzyków, tancerzy, scenografów, architektów, fotografów i filmowców, uczestniczących w kilkugodzinnym performansie, poruszającym problemy władzy, niemocy, bezkompromisowości, przemocy i oporu oraz wolności.

77-letni Franz Erhard Walther z Fuldy bierze udział w weneckim Biennale po raz pierwszy Prezentuje wielkoformatową pracę z tkaniny oraz płyt stalowych. Artysta jest znany z tego, że zachęca do aktywnego udziału w swej sztuce, bo jak mówił, odbierając nagrodę „każdy ma możliwość stać się dziełem sztuki”.

Specjalne wyróżnienie za pawilon narodowy przypadło Brazylii z instalację Cinthii Marcelle, powstałą we współpracy z filmowcem Tiago Mata Machado, prezentowaną w enigmatycznej przestrzeni, w której widz nie czuje się bezpiecznie, a odwołującą się do problemów współczesnego społeczeństwa brazylijskiego.

Srebrny Lew dla obiecującego młodego artysty przypadł Hassanowi Khanowi, urodzonemu w Wielkiej Brytanii, a mieszkającemu i tworzącemu w Kairze. W Wenecji Khan stworzył dźwiękową „Composition for a Public Park” – łączącą elementy polityczne i poetyckie. Wyróżniono także Amerykanina Charlesa Atlasa (rocznik 1949) za urodę filmowych obrazów i stawianie ważkich pytań, m.in. na temat frustracji i seksualności. I Petrita Halilaja (rocznik 1986), młodego artystę, pochodzącego z Kosowa (pracującego we Włoszech i Berlinie) za artystyczne interwencje w architekturę weneckiego Arsenału, nawiązujące do historii Kosowa i jego własnych wspomnień dzieciństwa.

W sobotę Złotego Lwa za całokształt twórczości odebrała także amerykańska intermedialna artystka Carolee Schneeman. „Jest jedną z najważniejszych postaci, jeśli chodzi o rozwój performansu i body artu. Była pionierką performansu feministycznego w latach 60.. Używa własnego ciała jako głównego materiału swojej sztuki. W ten sposób pozycjonuje kobietę nie tylko jako twórcę, ale aktywną część procesu tworzenia” – mówi o niej francuska kuratorka Christine Macel.

Na program 57. Biennale w Wenecji składają się pokazy 86 narodowych pawilonów oraz główna wystawa „Arte Viva Arte” , w której uczestniczy 120 artystów z 51 krajów, a także wiele wydarzeń towarzyszących. Biennale dostępne jest dla publiczności do 26 listopada
W pawilonie polskim można oglądać pracę Sharon Lockhart, inspirowana działalnością Janusza Korczaka.

Międzynarodowe jury pod przewodnictwem Hiszpana Manuela J. Borja-Villel, dyrektora Muzeum Reina Sofia w Madrycie, uhonorowało niemiecki pawilon z wystawą, przygotowaną przez Anne Imhof, 39-letnią artystka z Frankfurtu nad Menem. Przyznało także Złotego Lwa za twórczość indywidualną Franzowi Erhardowi Waltherowi.

Nagrodę dla najlepszego narodowy pawilon niemieccy artyści dostali „za potężną i niepokojącą instalację, która stawia pilne pytania na temat naszego czasu”, jak głosi werdykt jury. Zrealizowana w monumentalnym pawilonie instalacja Anne Imhof, zatytułowana „Faust”, łączy sztuki plastyczne, muzykę, elementy filmu i baletu. Współtworzy ją 30-osobowy zespół aktorów, muzyków, tancerzy, scenografów, architektów, fotografów i filmowców, uczestniczących w kilkugodzinnym performansie, poruszającym problemy władzy, niemocy, bezkompromisowości, przemocy i oporu oraz wolności.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce