Wystawa „Szara strefa sztuki. Polscy twórcy art brut” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Ponad trzysta prac trzydziestu nieprofesjonalistów, którzy w chorobie poczuli potrzebę tworzenia, można zobaczyć na wystawie w Muzeum Etnograficznym w Warszawie.

Aktualizacja: 25.07.2016 07:09 Publikacja: 25.07.2016 06:59

Foto: materiały prasowe

Rysują, malują, rzeźbią, aby oswoić lęki, skomunikować się ze światem i wyrazić swoje obsesje i wizje. Mimo że twórcy art brut nie mają artystycznego wykształcenia, a często ich edukację kończą na poziomie elementarnym, ich prace czerpiące z pokładów podświadomości i wyobraźni, tchną poruszającą szczerością i autentyzmem. Świadczą o bogactwie przeżyć, jak i o talencie. Są doceniane dziś w pełni także przez kolekcjonerów sztuki i profesjonalnych artystów, szukających w niej inspiracji.

Termin art brut stworzył po II wojnie, francuski malarz i rzeźbiarz Jean Dubuffet, rozczarowany ówczesnymi awangardowymi prądami artystycznymi i poszukujący autentyzmu w sztuce surowej, nieprofesjonalnej, spontanicznej.

– Na naszej wystawie nie mamy Nikifora, bo on jest przedstawicielem sztuki naiwnej, a my pokazujemy prace tworzone przez ludzi z problemami psychicznymi – mówi „Rzeczpospolitej” kuratorka Grażyna Borowik. – Wybierałam najbardziej znanych, żyjących i nieżyjących , których prace są wysoko cenione. Pochodzą z kolekcji publicznych i prywatnych: z Muzeum. Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Etnograficznego w Toruniu, Muzeum Śląskiego w Katowicach, kolekcji Leszka Macaka, Andrzeja Kwasiborskiego, Stowarzyszenia „Psychiatria i Sztuka”, Szpitala Specjalistycznego im. dr. Babińskiego w Krakowie oraz zbiorów artystów Adama Nidzgorskiego i Władysława Wałęgi.

Grażyna Borowik jest malarką i wykładowcą na ASP w Krakowie. Prowadzi też warsztaty dla osób chorych, działa w Stowarzyszeniu „Psychiatria i Sztuka” i jest założycielką podyplomowego studium Arteterapia. Art brut to jej pasja od lat.

Każdy z prezentowanych twórców to zupełnie inna indywidualność. Maria Wnęk najczęściej malowała Matkę Boską, Chrystusa i świętych, ale nieraz i sceny z życia. Malarstwo traktowała jako spełnienie misji, którą jak wierzyła, zlecił jej Bóg. Pisać nauczyła się w wieku 40 lat i wtedy rewersy jej obrazów zapełniły się tekstami. Sama o sobie mówiła jako o „malarce słynnej po całym świecie”. Jej prace od dawna należą do najbardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów.

Za życia Edmunda Monsiela nikt nie wiedział, że w tajemnicy rysuje. Dopiero po jego śmierci rodzina odkryła mnóstwo rysunków. Z natłoku gęstych linii wyłaniają się na nich twarze, podobne do masek. Emanuje z nich poczucie zagrożenia i nadciągającej katastrofy, ale i religijna wiara w ocalenie. Po śmierci Monsiela jego prace były prezentowane nie tylko w Polsce, ale także w Szwajcarii, Francji, Japonii, Anglii.

Najbardziej zagadkową postacią jest Jan Baranowicz, którego ekspresyjne figuralne rzeźby z lat 80. odnaleziono też po śmierci i przekazano do Muzeum Śląskiego. Niestety, o autorze nic nie wiemy.

Wystawa „Szara strefa sztuki. Polscy twórcy art brut” w Muzeum Etnograficznym w Warszawie czynna do 18 września.

16 września odbędzie seminarium z udziałem wybitnych polskich badaczy i kolekcjonerów art brut.

Rysują, malują, rzeźbią, aby oswoić lęki, skomunikować się ze światem i wyrazić swoje obsesje i wizje. Mimo że twórcy art brut nie mają artystycznego wykształcenia, a często ich edukację kończą na poziomie elementarnym, ich prace czerpiące z pokładów podświadomości i wyobraźni, tchną poruszającą szczerością i autentyzmem. Świadczą o bogactwie przeżyć, jak i o talencie. Są doceniane dziś w pełni także przez kolekcjonerów sztuki i profesjonalnych artystów, szukających w niej inspiracji.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce