Człowiek zmienia się na fotografii

90 znakomitych prac trafi na otwieraną 4 maja w Warszawie przedaukcyjną wystawę z cyklu „Fotografia Kolekcjonerska”.

Aktualizacja: 03.05.2016 12:29 Publikacja: 03.05.2016 12:13

Hasło tegorocznej edycji brzmi: „Poza Portret. O człowieku w polskiej fotografii”. Pokaz prezentuje niesłychanie różnorodne podejście do tego tematu przez artystów różnych generacji.

Wbrew tytułowi punktem wyjścia jest jednak portret i autoportret w rozmaitych interpretacjach. To więc zarazem okazja do obserwacji, jak zmieniło się ujęcie portretu z biegiem czasu.

Jak zwykle szczególną uwagę przykuwają fotografie Witkacego z lat 30. W „Scenie improwizowanej z Janiną Turowską” (cena wywoławcza 20 tys. zł) Witkacy stroi dzikie miny. I podobnie w dwóch kadrach „Scen imaginowanych” z Neną Stachurską (25 tys. zł). Każda forma sztuki dla Witkacego była nieustannym eksperymentem. „Rozumiem właśnie twórczość nie jako produkowanie tej idiotycznej, nikomu niepotrzebnej tak zwanej czystej formy i nie jako odwalanie rzeczywistości głosił Witkacy – tylko jako stwarzanie rzeczywistości nowej, do której uciec można od tej, której mamy dosyć po same gardła..."

Szansę na równe zainteresowanie ma jedno z autoportretowych ujęć Romana Opałki z głośnego cyklu „OPALKA 1965/1 – ?” (cena wywoławcza 90 tys.) O ile w malarstwie artysta malował nieustanie rosnącą sekwencję liczb, to w fotografii jego metodą pokazania upływającego czasu, było codzienne rejestrowanie autoportretu, utrwalającego symptomy przemijania i starzenia na własnej twarzy.

Wybitny portrecista Krzysztof Gierałtowski opowiada się za „portretem subiektywnym” . Jak wyjaśnia: „Każdy ma oczy, usta i nos, ale dopiero utrwalony grymas, błysk oka, struktura twarzy, czy obecność przedmiotu magicznego, skrzyżowane z kątem spojrzenia kamery, perspektywą obiektywu, kadrem, oświetleniem i kolorem pozwalają stworzyć portret subiektywny. Portret subiektywny nie ma roszczeń do prawdy obiektywnej, jest raczej autorską impresją zaangażowanego fotografa". Na aukcji zdobyć można jego znakomity błękitny portret Pawła Althamera - znanego rzeźbiarza, performera i twórcy instalacji (cena wywoławcza 1 tys. zł)

Z kolei Rafał Milach jest autorem fotokolażu przedstawiającego jednego z najbardziej popularnych dziennikarzy muzycznych Wojciecha Manna (cena wywoławcza 5,5 tys zł). Praca została wykonana na okładkę magazynu „Malemen" w lipcu 2015 roku.

Kolekcjonerzy na pewno zwrócą też uwagę na wiele innych ciekawych prac, np. zdjęcia autorstwa pierwszego warszawskiego fotografa – Karola Beyera, Jana Bułhaka, Edwarda Hartwiga, Bogdana Łopieńskiego (portret Poli Raksy), Zofii Rydet, a także Jerzego Lewczyńskiego, Tadusza Rolke, Natalii LL (m.in. jeden z wariantów głośnej „Sztuki konsumpcyjnej), Pawła Pierścińskiego.

Nie brakuje również innych ujęć tematu. Reportażowe, zrobione z ukrycia, historyczne już, zdjęcie Chrisa Niedenthala przypomina „Wielką demonstrację Solidarności podczas stanu wojennego” 3 maja 1982 roku na pl. Zamkowym. (cena wywoławcza 3 tys. zł)

Z tego samego pułapu cenowego startuje praca Zbigniewa Libery z cyklu „Lego. Obóz koncentracyjny", jedno z najważniejszych, choć kontrowersyjnych dzieł artysty .

Nastroje na lżejsze happeningowe zmienia Adrzej Świetlik w „Siedemnastkach z cyklu Bajki”(cena wywoławcza 2 tys. zł), pracy inspirowanej bajką o Czerwonym Kapturku.

„Poza Portret. O człowieku w polskiej fotografii”-16. edycja projektu Fotografia Kolekcjonerska, wystawa czynna 5.05–15.05; aukcja 15.05 o godz. 19; Warszawa. ul. Mysia 3, III piętro

Hasło tegorocznej edycji brzmi: „Poza Portret. O człowieku w polskiej fotografii”. Pokaz prezentuje niesłychanie różnorodne podejście do tego tematu przez artystów różnych generacji.

Wbrew tytułowi punktem wyjścia jest jednak portret i autoportret w rozmaitych interpretacjach. To więc zarazem okazja do obserwacji, jak zmieniło się ujęcie portretu z biegiem czasu.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce