Artyści w korporacjach. Wystawa w Łazienkach

Niecodzienna wystawa w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich, czyli na ogrodzeniu warszawskiego parku, prezentuje dzieła sztuki pochodzące z dwudziestu holenderskich kolekcji korporacyjnych.

Aktualizacja: 16.04.2016 07:20 Publikacja: 15.04.2016 11:47

Foto: materiały prasowe

Ekspozycja zatytułowana „Connections” powstała z inicjatywy Ambasady Królestwa Niderlandów z okazji obecnej prezydencji holenderskiej w Radzie Unii Europejskiej. Pokaz nie tylko prezentuje mało znane u nas zbiory, ale też informuje o ich powszechności i różnorodności w Holandii. Prezentowane firmy należą do prężnie działającego Stowarzyszenia Kolekcji Korporacyjnych Sztuki -VBCN.

„Gromadząc i pokazując swoje kolekcje, korporacje wcielają się w rolę mecenasów sztuki. Nie tylko wspomagają artystów, ale równocześnie udostępniają ich prace szerokiej publiczności.” – wyjaśnia kurator wystawy Krzysztof Pastor, a zarazem dyrektor Polskiego Baletu Narodowego i choreograf Narodowego Baletu Holenderskiego. I dodaje: „Wspólnym tematem wszystkich prac jest relacja, przybierająca różne formy: od abstrakcyjnej do realistycznej, związek między ludźmi, człowiekiem i naturą, pomiędzy szpitalami i ich pacjentami, pomiędzy sztuką abstrakcyjną i użytkową. Istotne jest również to, że wystawa pobudza wyobraźnię oglądającego”.

Same korporacje, które mają własne kolekcje sztuki, ujawniają różne motywacje ich tworzenia. Na przykład Firma Aegon z siedzibą w Hadze chce dać wyraz przekonaniu o wyjątkowej roli sztuki, która wprowadza witalność w miejsce pracy, inspiruje i wzmacnia więzi między ludźmi. MN Services N.V. pragnie po prostu stworzyć przyjazne i inspirujące środowisko dla swoich pracowników. Ahold Art Foundation deklaruje, że chce podzielić się swoimi dziełami sztuki z szeroką publicznością, więc wystawia je w przestrzeni publicznej. Bouwfonds Art Foundation myśli o stworzeniu przyjaznego otoczenia dla pracowników, jak i czuje się odpowiedzialna za wspieranie kultury w Holandii.

ING z główną siedzibą w Amsterdamie traktuje swą rozbudowaną kolekcję jako część tożsamości korporacyjnej, stymulującej środowisko pracy w międzynarodowych biurach firmy. A równocześnie często organizuje wystawy kolekcji i wypożycza swe zbiory muzeom na całym świecie.

Niejednokrotnie w autoprezentacjach powtarza się myśl, że sztuka inspiruje, zmusza do refleksji, wywołuje dyskusje. Ponad 60 wybranych prac na wystawę w pełni to potwierdza.

Wielkoformatowy druk Reiniera Gerritsena (Ahold Art Foundation) pod wymownym tytułem „Sto lat samotności” przedstawia pasażerów miejskiego autobusów, pogrążonych w lekturze książek. Zdjęcie nie tyle mówi o ich zainteresowaniu literaturą, ile o wyobcowaniu i izolacji w przestrzeni publicznej.

Fotografia Jana Banninga „Marokańska dziewczyna według Vermeera” (kolekcja FSGroep Hilversum) podejmuje z kolei aktualny temat imigrantów. Autor stylizuje swoją modelkę na „Czytającą list” Vermeera, a zarazem informuje, że u niego dziewczyna czyta formularz zgłoszeniowy na kurs integracji społecznej.

Ceramiczna rzeźba „Couple” Stephana Balkenhola (kolekcja Aegon) przedstawia postacie współczesnej kobiety i mężczyzny. Choć wyglądają, jakby rozmawiali i szukali porozumienia, to stoją na rozciętym pniu drzewa, a przepaść między nimi jest bardzo głęboka.

Za to druk „Venice” Raimounda Vouda (Collection AMC, Academic Medical Center w Amsterdamie) daje symboliczny obraz pięknego miasta, które łączy ludzi z całego świata.

Wystawa na ogrodzeniu Łazienek czynna do 2 maja. Towarzyszyło jej także seminarium na temat korporacyjnych kolekcji sztuki w Holandii i w Polsce.

Ekspozycja zatytułowana „Connections” powstała z inicjatywy Ambasady Królestwa Niderlandów z okazji obecnej prezydencji holenderskiej w Radzie Unii Europejskiej. Pokaz nie tylko prezentuje mało znane u nas zbiory, ale też informuje o ich powszechności i różnorodności w Holandii. Prezentowane firmy należą do prężnie działającego Stowarzyszenia Kolekcji Korporacyjnych Sztuki -VBCN.

„Gromadząc i pokazując swoje kolekcje, korporacje wcielają się w rolę mecenasów sztuki. Nie tylko wspomagają artystów, ale równocześnie udostępniają ich prace szerokiej publiczności.” – wyjaśnia kurator wystawy Krzysztof Pastor, a zarazem dyrektor Polskiego Baletu Narodowego i choreograf Narodowego Baletu Holenderskiego. I dodaje: „Wspólnym tematem wszystkich prac jest relacja, przybierająca różne formy: od abstrakcyjnej do realistycznej, związek między ludźmi, człowiekiem i naturą, pomiędzy szpitalami i ich pacjentami, pomiędzy sztuką abstrakcyjną i użytkową. Istotne jest również to, że wystawa pobudza wyobraźnię oglądającego”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl
Rzeźba
Trzy skradzione XVI-wieczne alabastrowe rzeźby powróciły do kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
Rzeźba
Nagroda Europa Nostra 2023 za konserwację Ołtarza Wita Stwosza
Rzeźba
Tony Cragg, światowy wizjoner rzeźby, na dwóch wystawach w Polsce