Rz: Na jakie rozwiązania informatyczne stawiają dziś banki?

Tomasz Leś: Trendy, które obserwujemy w bankowości skupiają się głównie wokół tzw. customer experience. Stąd wszystkie działania banków zmierzające do poprawienia użyteczności oferowanych przez nie systemów. W bankowości internetowej i mobilnej pojawiają się funkcjonalności, których celem jest skrócenie czasu realizacji transakcji czy zwiększenie bezpieczeństwa, np. przez logowanie biometryczne (np. rozpoznawanie twarzy oraz możliwość skanowania i odczytywania dowodu tożsamości). Coraz więcej kanałów dostępu oraz częstotliwość kontaktu klientów z bankiem przez bankowość bezpośrednią powoduje też zwiększenie liczby potencjalnych naruszeń bezpieczeństwa. Wymaga to od banków rozwoju aktualnych metod zabezpieczeń i zmierzenia się z potencjalnymi nowymi rodzajami ataków. To kolejny obszar, na którym skupiać będą się banki w najbliższym czasie. Innym trendem w obszarze bankowości jest chęć zapewnienia klientom jednolitego doświadczenia – to zmiana modelu banku, w którym stanowi on platformę usług bankowych dla wielu firm z branży fintech. Banki stają się bardziej otwarte dzięki udostępnieniu API (Interfejs Programistyczny Aplikacji), z którego korzystać mogą inne instytucje finansowe.

Jak za parę lat może wyglądać pod względem technologii bankowość internetowa i mobilna w naszym kraju?

W bankowości nastaje era użytkownika. Możemy się spodziewać takiego rozwoju bankowości internetowej i mobilnej, dzięki której klient nie tylko sam decyduje o tym, z jakich usług i produktów bankowych korzysta, ale także wybiera sposób, w jaki chce z nich korzystać. Niekoniecznie muszą to być platformy bankowe. Produkty banku mogą być „wplatane" w platformy firm branży fintech i to klient zadecyduje, która z nich jest dla niego najlepsza. Pojawia się coraz więcej pomysłów związanych ze sztuczną inteligencją, badaniem zachowań klienta pracującego w systemach mających dać możliwość przewidywania jego następnych kroków. Coraz bardziej rozwija się też omnikanałowość, która wkrótce pozwoli klientom zupełnie nie przejmować się tym, którym kanałem i kiedy chcą załatwić w banku jakąś sprawę. Normą stanie się np. rozpoczęcie procesu udzielenia pożyczki hipotecznej w bankowości internetowej, kontynuowanie go z operatorem call center, a zakończenie już w oddziale. W takim procesie wszystkie potrzebne zaświadczenia przesyłane będą do banku np. przez proste zrobienie zdjęcia telefonem, a potwierdzenie tożsamości odbędzie się dzięki wykorzystaniu biometrii.