Do takiego wniosku doszedł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z 15 listopada 2016 r. w sprawie Gorka Salaberria Sorondo przeciwko Academia Vasca de Policia y Emergencias (C-258/15).
Stan faktyczny
W omawianej sprawie kandydat na funkcjonariusza policji autonomicznej wspólnoty Kraju Basków – Gorka Salaberria Sorondo – zakwestionował ogłoszenie o naborze do policji. W ofercie wprowadzono wymóg, aby kandydaci nie mieli ukończonych 35 lat. Skarżący będący w wieku powyżej 35 lat, uznał, że tak sformułowane ogłoszenie narusza dyrektywę Rady 2000/78/WE ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy. Argumentując swoje stanowisko wskazał, że tak ustalona granica wieku jest niezasadna i ogranicza prawo dostępu do funkcji i stanowisk publicznych.
Stanowiska sądów
Sąd krajowy nie zgodził się z tymi zarzutami. W ocenie sądu, ze względu na wysoki poziom wymogów związanych z zadaniami powierzonymi formacjom bezpieczeństwa państwa, ustalenie na 35 lat górnej granicy wieku przy rekrutacji do policji może być traktowane jako proporcjonalne i racjonalne. W rezultacie tak określone wymagania są zgodne z Dyrektywą 2000/78/WE.
Uzasadniając swoje stanowisko sąd krajowy przywołał wyrok TSUE z 13 listopada 2014 r. w sprawie Mario Vital Perez przeciwko Ayuntamiento de Oviedo (C-416/13). W tym orzeczeniu Trybunał stanął na stanowisku, że ustalenie górnej granicy wieku kandydata do pracy w policji może być uznane za dyskryminację. Jednak sprawa C-416/13 dotyczyła kandydatów do pracy w policji miejscowej, której zadania są odmienne od obowiązków funkcjonariuszy policji Kraju Basków. Z tego względu wyrok ten nie może mieć przełożenia na sprawę Gorka Salaberria Sorondo. Dla pewności sąd krajowy zawiesił swoje postępowanie i postanowił zwrócić się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości.
Zdaniem Trybunału
TSUE w swoich rozważaniach także odwołał się do wyroku C-416/13. Zauważył, że funkcjonariusze policji miejscowej, których dotyczyła sprawa C-416/13, są odpowiedzialni m.in. za kierowanie ruchem w centrum miasta i wykonywanie zadań policji administracyjnej. Z kolei funkcjonariusz policji Kraju Basków nie wykonuje zadań administracyjnych, lecz przede wszystkim zadania operacyjne i egzekucyjne. Te z kolei mogą się wiązać z koniecznością użycia siły fizycznej oraz wykonywaniem zadań w trudnych, a nawet ekstremalnych warunkach. Trybunał wskazał także, że policja Kraju Basków prowadzi oddzielne konkursy dla kandydatów na funkcje administracyjne, w których nie wprowadzono górnej granicy wieku kandydatów. Stwierdził ponadto, że zgodnie z art. 4 ust. 1 Dyrektywy 2000/78/WE odmienne traktowanie nie stanowi dyskryminacji, jeżeli ze względu na rodzaj działalności zawodowej lub warunki jej wykonywania konkretne cechy (np. wiek) są istotnym wymogiem zawodowym, a wymóg ten jest proporcjonalny.