Rząd próbuje nadrobić zaległości i zatrzeć złe wrażenia po burzliwej dyskusji na temat reformy sądownictwa, którą zakończyły prezydenckie weta. Jak ustaliła „Rzeczpospolita", w piątek wystartuje rządowa kampania informacyjna na temat reformy sądów i zmian, które ma przynieść.
Za projekt odpowiada dysponująca budżetem w wysokości 100 mln zł Polska Fundacja Narodowa – organizacja powołana do życia przez 17 państwowych spółek. Kampania ma obejmować m.in. serię billboardów z hasłami dotyczącymi zmian i odesłaniem do specjalnej strony internetowej. Poprzedza ją akcja zapowiadająca projekt, tzw. teaser. W całej Polsce już teraz można zobaczyć billboardy z hasłem: „Niech zostanie tak, jak było". To nawiązanie do słów byłego prezesa Trybunału Konstytucyjnego prof. Andrzeja Rzeplińskiego, które padły podczas jednego z protestów.
Materiały na temat reformy sądownictwa mają być przygotowane również w języku angielskim. – W lipcu takiej kampanii zabrakło. Ludzie nie wiedzieli, jakie są przyczyny oraz cele reformy. Stąd pojawił się opór społeczny – wyjaśnia nam jeden z polityków PiS.
Rządowy projekt startuje kilka tygodni przed planowanym przedstawieniem przez prezydenta projektów ustaw reformujących sądownictwo. Mają one być zaprezentowane dopiero pod koniec września, a prace nad nimi owiane są tajemnicą. Swoje propozycje i opinie zdradzają jednak eksperci. „Rzeczpospolita" poznała niektóre z nich.
Co ma się pojawić w ustawie o KRS? Wprowadzony ma zostać udział obywateli i środowisk prawniczych w wyborach członków przyszłej Krajowej Rady Sądownictwa. Najprawdopodobniej Rada nie zostanie podzielona na dwie izby czy zgromadzenia.