O opinię o projekcie rozporządzenia – Regulamin urzędowania sądów powszechnych zwrócił się do Krajowej Rady Sądownictwa minister sprawiedliwości. Ta bardzo krytycznie oceniła jego pomysły. Uważa wręcz, że cały dotychczas obowiązujący oddział 1 „Zasady przydziału spraw" jest niezgodny z konstytucją.
Po pierwsze, minister sprawiedliwości nie dochował obowiązku przedstawienia tych regulacji do zaopiniowania KRS w trakcie prac legislacyjnych. Tym samym pozbawił ją możliwości wypełnienia ustawowego obowiązku zaopiniowania projektu aktu normatywnego dotyczącego sądownictwa, sędziów i asesorów sądowych.
Po drugie, przepisy oddziału 1 wkraczają w obszar ustawowych kompetencji prezesa sądu oraz kolegium właściwego sądu.
„Pomijając sprzeczność wskazanych regulacji regulaminu z przepisami rangi ustawy i naruszenie konstytucji przy ich stanowieniu, sztywne ujęcie procentowych wskaźników, uniemożliwiające indywidualne określenie odpowiedniego wymiaru obciążenia sędziego, asesora i referendarza, było i jest oczywistą wadą konstrukcyjną" – pisze KRS. Przypomina, że funkcjonowanie sądów wymaga wykonywania przez sędziów także obowiązków innych niż orzecznicze, nie zawsze związanych z pełnieniem funkcji.
Poważne wątpliwości KRS budzą także propozycje zmiany wskaźników procentowych, np. w ilu procentowo sprawach wpływających do wydziału ma orzekać rzecznik prasowy sądu.