Władze województwa warmińsko-mazurskiego zainwestują w unowoczesnienie mazurskich szlaków

Unowocześnienie mazurskich szlaków będzie kosztować 181,5 mln zł.

Aktualizacja: 03.03.2017 11:31 Publikacja: 02.03.2017 19:13

Tego lata musimy się liczyć z utrudnieniami w kanałach żeglugowych na Mazurach

Tego lata musimy się liczyć z utrudnieniami w kanałach żeglugowych na Mazurach

Foto: marian zubrzycki

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego i Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie zaczynają przebudowę infrastruktury na szlaku Wielkich Jezior. Nakłady inwestycyjne wyniosą w sumie około 181,5 mln zł, z czego 154,3 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Prace są podzielone na trzy etapy. Obecnie rozpoczyna się etap pierwszy i żeglarze, którzy planują w tym roku wakacje na Mazurach, muszą się liczyć z pracami na nabrzeżach i w kanałach żeglugowych.

Dla łodzi i niepełnosprawnych

– To duże zadanie, warte blisko 28 mln zł – mówi o pierwszym etapie marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin. – Ponad 23 mln to dofinansowanie z funduszy unijnych. Chodzi przede wszystkim o udrożnienie szlaku wodnego na przesmyku jezior Mikołajskiego i Tałt oraz przebudowę nabrzeża Jeziora Ryńskiego. Na tym etapie przeprowadzony zostanie remont śluzy Guzianka I i wybudowana będzie nowa śluza Guzianka II. Liczymy, że te działania usprawnią ruch wodny i żeglowność na tym wyjątkowym i chętnie uczęszczanym szlaku – dodaje Brzezin.

Pierwszy etap to trzy główne zadania. Pierwsze, w Mikołajkach, polega na udrożnieniu najwęższej części szlaku poprzez przebudowę kładki dla pieszych (co już wykonano) oraz usunięcie elementów dawnego mostu ograniczających tor wodny. Prace obejmują rozebranie istniejącej konstrukcji nośnej kładki i budowę nowej, przebudowę istniejących podpór w celu ich wykorzystania do nowej konstrukcji, oświetlenie oraz oznakowanie nawigacyjne kładki. Podwyższenie filaru i pylonu pozwoli przemieszczać się swobodnie wyższym jednostkom pływającym.

– Teraz w Rynie wykonywane jest drugie zadanie polegające na zagospodarowaniu linii brzegowej Jeziora Ryńskiego. Powstaną tam umocnienia, które zapobiegną erozji brzegu i umożliwią cumowanie łodzi. Powstaną też stanowiska dla obsługi jednostek pływających z infrastrukturą towarzyszącą. A to zapewni połączenie z wybudowaną ekologiczną miniprzystanią żeglarską. Będą też schody oraz pochylnie dla osób niepełnosprawnych. Władze Rynu i wykonawcy chcą skończyć inwestycje do lata, by wodniacy i goście miasta mogli korzystać bez przeszkód z nowej infrastruktury – mówi Paweł Czacharowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie. Stowarzyszenie skupia 12 gmin i cztery powiaty: mrągowski, giżycki, węgorzewski i piski.

Zadanie trzecie, które będzie realizowane w pierwszym etapie, obejmuje budowę śluzy łączącej jezioro Bełdany ze szlakiem żeglownym Jeziora Nidzkiego wraz z portami, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy, przepławką dla ryb. Realizacja śluzy Guzianka II wiąże się także z rozbiórką istniejącego i budową nowego mostu na drodze Ruciane–Wejsuny.

– Najpierw ma zostać zbudowana nowa śluza, tak by po zamknięciu starej na czas remontu ruch jachtów odbywał się bez zakłóceń – zapewnia dyrektor stowarzyszenia.

Umacnianie kanałów

W drugim etapie zostanie wykonana przebudowa i umocnienie pięciu kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka, udrożniony Kanał Giżycki, przebudowane nabrzeża jezior: Mikołajskiego, Niegocin, Nidzkiego oraz brzegów rzeki Pisy na terenie Mikołajek, Giżycka, Rucianego-Nidy i Pisza.

Etap trzeci obejmuje modernizację zaplecza technicznego Jeziora Mikołajskiego i Jeziora Niegocin. Będzie to m.in. remont śluzy i jazu w Kwiku, przebudowa umocnień trzech kanałów i rzeki Węgorapy.

Piotr Jakubowski, prezes Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie i burmistrz Mikołajek:

Ten bardzo duży i ważny dla regionu wielkich jezior projekt dostał potężne unijne wsparcie (154,3 mln zł) i jest sprawnie realizowany dzięki temu, że jako stowarzyszenie, zorganizowaliśmy się już dwa lata temu. Wtedy też - w 2014 r opracowaliśmy dokładne projekty, co powinno być nad jeziorami zrobione, a urząd marszałkowski wsparł nasze starania w Brukseli. To była naprawdę ciężka batalia o dofinansowanie, ale udało się i działamy.

Jako pierwsza została w połowie 2014 r oddana nowa kładka dla pieszych w Mikołajkach (koszt 6,4 mln zł). Jest to nowoczesna konstrukcja, ulokowana wyżej niż stary obiekt nad lustrem wody, co umożliwia ruch dużych jednostek po jeziorze. Do tego jest pięknie laserowo podświetlona, oddając urody mikołajskiemu portowi i nabrzeżu. Będziemy też przebudowywać całe nabrzeże, by udostępnić je dla żeglarzy. Jednak mogę zapewnić, że prace na szlaku wielkich jezior nie utrudnią wypoczynku naszym gościom.

Zarząd województwa warmińsko-mazurskiego i Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie zaczynają przebudowę infrastruktury na szlaku Wielkich Jezior. Nakłady inwestycyjne wyniosą w sumie około 181,5 mln zł, z czego 154,3 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Prace są podzielone na trzy etapy. Obecnie rozpoczyna się etap pierwszy i żeglarze, którzy planują w tym roku wakacje na Mazurach, muszą się liczyć z pracami na nabrzeżach i w kanałach żeglugowych.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
„Niezauważalna poprawka" zaostrza sankcje USA wobec Rosji
Gospodarka
Nowy świat – stare problemy, czyli dlaczego potrzebujemy Rzeczpospolitej Babskiej
Gospodarka
Zagrożenie dla gospodarki. Polaków szybko ubywa
Gospodarka
Niepokojący bezruch w inwestycjach nad Wisłą
Gospodarka
Poprawa w konsumpcji powinna nadejść, ale wyzwań nie brakuje