Jak najbardziej. Na przykład Jarosław Gowin, będąc ministrem sprawiedliwości w naszym rządzie, nieustannie parł do automatycznego nadawania NIP, co ułatwia tworzenie słupów VAT-owskich. My, jako Ministerstwo Finansów, silnie się temu sprzeciwialiśmy. W końcu udało nam się uzyskać trzy dni, w których mogliśmy sprawdzić, czy adres nowej firmy nie budzi podejrzenia, że jest ona słupem, ale Gowin się temu do końca sprzeciwiał. Chciałbym usłyszeć, jak on tę postawę dzisiaj uzasadni. Oczywiście olbrzymia przewaga liczebna w komisji partii rządzącej i jej politycznych słupów w kształcie Kukiz'15 oznacza, że PiS będzie zapewne próbował uczynić z komisji polowanie na czarownice. Naszym zadaniem będzie użycie komisj do ujawnienia manipulacji i kłamstw PiS w tej sprawie.
Dlaczego za rządów PO–PSL mieliśmy do czynienia ze wzrostem gospodarczym, a mimo to wpływy z VAT nie rosły?
Wpływy z VAT rosły, ale nie tak szybko jak PKB. To z powodu światowego kryzysu finansowego, a potem europejskiego kryzysu gospodarczego 2012–2013. Kiedy firmy są pod presją finansową, to szukają sposobów, aby płacić mniej podatków, uczciwe w sposób uczciwy, mniej uczciwe w sposób mniej uczciwy. Dopiero po kilku latach szybkiego wzrostu firmy skupiają się bardziej na rozwoju niż na cięciu kosztów (w tym podatkowych) i wtedy wzrost dochodów podatkowych przyspiesza. Jesteśmy już w czwartym roku przyspieszenia. Nic dziwnego że dochody podatkowe nareszcie trochę zaczynają przyspieszać. Szczerze mówiąc, martwię się, że niestety dzieje się tak w relatywnie ograniczonej skali.
Panie premierze, a co za pańskich rządów robiono, żeby ograniczyć lukę VAT?
To przede wszystkim mechanizm odwróconej płatności, czyli tzw. reverse charge. Wprowadziliśmy go najpierw na złom i zezwolenia na emisję gazów cieplarnianych, a potem rozszerzyliśmy go na: metale nieżelazne, pręty stalowe i elektronikę. Wprowadziliśmy tzw. pierwszy pakiet paliwowy, który zawierał nie tylko reverse charge na paliwo, ale także solidarną odpowiedzialność kupującego paliwo od nieznanego sprzedawcy za VAT należny od takiej transakcji. Wprowadziliśmy specjalizację i profesjonalizację urzędów skarbowych, analizę ryzyka jako podstawę kontroli skarbowej i informatyzację obsługi podatnika. To utorowało drogę do wprowadzenia, jeszcze za naszych rządów, Jednolitego Pliku Kontrolnego, drugiego po reverse charge najbardziej skutecznego mechanizmu zwalczania wyłudzeń. Wszystkie pozostałe rozwiązania działające dzisiaj zostały opracowane przez Ministerstwo Finansów w czasie rządów PO, choć nie zdążyliśmy ich wszystkich wprowadzić. Mam na myśli centralny rejestr faktur, system tzw. split payment i klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, która ma znacznie szersze zastosowanie niż tylko VAT, bo do wszystkich podatków. Rozpoczęliśmy także ścisłą współpracę z innymi krajami wielkiej szóstki Unii Europejskiej w 2012 r. Wydaje się, że Mateusz Morawiecki zorientował się, że taka współpraca jest konieczna, by skutecznie walczyć z oszustami tworzącymi szajki transgraniczne dopiero w ostatnich kilku tygodniach.