Kuala Lumpur to kolejne po Warszawie miasto, w którym funkcjonują już pociągi nowej generacji Siemens Inspiro. Czterowagonowe składy są wykorzystywane na nowej linii przebiegającej z północno-zachodniej części stolicy Malezji na południowy wschód. W sumie na szynach pojawi się 58 pociągów kursujących co 3,5 minuty. Ale kluczowa jest innowacyjność projektu. Metro jest bowiem w pełni autonomiczne. Eksperci nie mają wątpliwości, że innowacyjne technologie, podobnie jak ma to miejsce w przypadku transportu samochodowego, zrewolucjonizują ten sektor. – Kierunki innowacyjności w taborze kolejowym w dużym stopniu zależeć będą od zmian zachodzących w konkurujących z kolejnictwem gałęziach transportu. Przewidywane masowe pojawienie się autonomicznych samochodów elektrycznych, zmiana przyzwyczajeń społecznych związanych z podróżowaniem, na co ma wpływ np. sukces Ubera, a nawet wykonywanie pracy poza siedzibą zakładu będą miały istotny wpływ na konstrukcje i wyposażenie pojazdów szynowych w przyszłości – twierdzi Krzysztof Celiński, dyrektor branży Mobility w Siemens Polska. – Pojazdy będą musiały być tańsze w produkcji, bardziej niezawodne i tańsze w utrzymaniu – dodaje.

Świat szykuje się więc do zmian na torach, ale w Polsce w tej kwestii jest wciąż wiele do zrobienia. Doskonałą okazją do unowocześnienia transportu szynowego będzie nowa perspektywa finansowa UE, w której środki przeznaczone zostaną w głównej mierze na projekty badawczo-rozwojowe i innowacje, a nie infrastrukturę. Kolej ma więc szansę sięgnąć po nowe technologie – poczynając od autonomicznych składów, przez systemy zarządzania ruchem kolejowym, kompatybilne z systemami w pociągach, po rozwiązania cyfrowe w obszarze serwisowania, oparte o big data.

Pociągi, które się nigdy nie spóźniają, w obliczu technologicznych zmian to wizja, która może być urzeczywistniona, dzięki rozwiązaniom z zakresu internetu rzeczy, stałej analizie poruszającego się taboru i inteligentnemu prognozowaniu. Siemens ukuł na te innowacyjne technologie nawet specjalne pojęcie – Internet of Trains.

Wdrożenie rozwiązań IoT oznacza, że pociągi, które komunikują się z centrum serwisowym i przekazują dane z czujników, pozwalają zaawansowanym systemom komputerowym analizować m.in. zużycie części i przewidywać potencjalne awarie. Przykładem takiego przyszłościowego myślenia są działania kolei szwajcarskiej, która wdrożyła w tym roku jeden z pierwszych na świecie systemów kontroli pociągów (Iltis), wykorzystujący chmurę obliczeniową, co pozwoliło na pełną automatyzację procesów.