#RZECZoBIZNESIE: Aleksandra Suchorzewska: Rola CIO w firmach

Rola szefów IT się zmienia. Muszą być kreatywni i innowacyjni – mówi Aleksandra Suchorzewska z KPMG

Aktualizacja: 23.09.2016 15:06 Publikacja: 23.09.2016 14:43

#RZECZoBIZNESIE: Aleksandra Suchorzewska: Rola CIO w firmach

Foto: Rzeczpospolita

Dział IT to już nie są funkcje czysto operacyjne – rola tych działów wykracza poza granice dostarczania sprawnych systemów cyfrowych, muszą myśleć o innowacyjności wzmacniającej biznes.

Rola liderów IT w firmach rośnie. Do jakiego stopnia?

Rośnie, co potwierdzają badania. Przeprowadziliśmy po raz kolejny badanie, bo prowadzimy je od 18 lat, badanie liderów IT. Jest to największe badanie na świecie, brało w nim udział ponad 320 respondentów z całego świata, w tym Polski. Badania pokazują, że rola CIO rośnie – ponad 50 procent jest członkami wyższego kierownictwa firmy lub zarządów. Aż 32 procent raportuje bezpośrednio do CIO. Co więcej zdecydowana większość liderów IT oczekuje, że ich rola będzie rosła.

Ale dlaczego? Co się zmienia?

Rola się bardzo zmienia. Szefowie IT muszą dbać o efektywne działanie środowiska IT. Jednak te klasyczne priorytety tracą na znaczeniu, bo zyskują priorytety takie jak innowacyjność czy współpraca z biznesem. Liderzy IT muszą przestać myśleć tylko o działaniach operacyjnych, muszą wyjść do biznesu, być bardziej kreatywni.

Co to oznacza?

Muszą współpracować z biznesem przy wymyślaniu innowacyjnych rozwiązań, budowaniu nowych modeli operacyjnych.

A jakie są przeszkody?

Największą przeszkodą w rozwoju organizacji w aspekcie cyfrowym jest brak kompetencji. Brak osób, które pomogą organizacji się rozwinąć.

W raporcie wspomnieliście, że całkiem realnym zadaniem jest zajmowanie się rodzajem sztucznej inteligencji, czy to nie jest abstrakcja?

Wszystkie nowoczesne technologie, SI, czy automatyzacja procesów jest priorytetem CIO. Muszą poszukiwać innowacyjnych rozwiązań, muszą znać nowinki. Wdrożenie zmian, to przede wszystkim sprawne reagowanie na zmiany w otoczeniu. Liderzy IT podkreślają rolę takiego podejścia do zmian.

Podkreślają też państwo rolę strategii cyfrowych i rolę dyrektorów IT w tworzeniu tychże strategii. Czyje to jest zadanie? Zarządu czy dyrektorów IT?

Zależy od organizacji. Trzeba jednak podkreślić, że strategia IT w większości tworzona jest na poziomie zarządu, przy współpracy dyrektorów IT.

Należy wyraźnie podkreślić, że w Polsce strategia cyfrowa jest tworzona w poszczególnych departamentach niezależnie od organizacji, jednak ten trend się zmienia. W wielu organizacjach pojawia się rola szefa ds. cyfryzacji (około 20 procent). Niestety w naszym regionie 85 procent respondentów nie widzi takiej potrzeby. Ta rola jest potrzebna, być może weźmie je na siebie dyrektor IT.

Jakie są różnice między Polską, a krajami bardziej rozwiniętymi?

Nasi dyrektorzy IT cały czas koncentrują się bardziej na sprawach operacyjnych, a na świecie bardziej o przyszłości i rozwoju organizacji.

Dział IT to już nie są funkcje czysto operacyjne – rola tych działów wykracza poza granice dostarczania sprawnych systemów cyfrowych, muszą myśleć o innowacyjności wzmacniającej biznes.

Rola liderów IT w firmach rośnie. Do jakiego stopnia?

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Ukraińcy mogą zniknąć z polskiego rynku pracy. Kto ich zastąpi?
Rynek pracy
Polskie firmy mają problem. Wojenna mobilizacja wepchnie Ukraińców w szarą strefę?
Rynek pracy
Złe i dobre strony ostrego wzrostu płac
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców