Co piąta francuska firma przeznacza rocznie ponad 100 tys. zł na działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu wynika z badania przeprowadzonego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą „CSR w praktyce – barometr CCIFP", mierzącego poziom świadomości i skalę działań CSR'owych w firmach francuskich w Polsce
Raj dla pracowników
To właśnie działania na rzecz własnych pracowników firmy wybierają najczęściej jako cele działa CSR. W praktyce oznacza to, że firma wydaje więcej pieniędzy na szkolenia dla pracowników i świadczenia socjalne. Tylko 34 procent firm wymieniło w ankiecie wolontariat pracowniczy a 45 procent work life balance czyli godzenie pracy z życiem osobistym.
„Jest to szczególnie istotne z perspektywy młodego pokolenia (Millenials), dla którego work-life balance i „sens pracy" są często kluczowe w decyzjach o wyborze pracodawcy uważa Małgorzata Marek PwC, CR Manager, Poland&CEE. Ponadto, z doświadczenia widzę, że działania CSR potrzebują iść w parze z rozwojem osobistym i zawodowym pracowników. Wtedy daje to najlepsze efekty".
Dla ekologii i dla społeczności lokalnej
72% firm przyznaje się do prowadzenia działań na rzecz ochrony środowiska na różnym poziomie – od segregacji śmieci i prowadzenia programów oszczędności energii, po optymalizację łańcucha dostaw i redukcję emisji CO2 przez zakłady produkcyjne. W obszarze wsparcia dla społeczności lokalnych 60% firm deklaruje zaangażowanie w rozwój gospodarczy regionu poprzez zatrudnianie pracowników, czy współpracę z dostawcami i firmami z najbliższego sąsiedztwa.
Kontrahent też człowiek
Kodeks etyczny ma aż 40 procent badanych firm, a ponad 70 procent specjalne procedury współpracy z dostawcami i partnerami zewnętrznymi. Bo w idei społecznej odpowiedzialności biznesu, kontrahenci też są ważnym ogniwem. Autorzy raportu przyznają jednak, że mimo posiadania przez firmy procedur, ich przestrzeganie jest już słabsze. Tylko 30 procent firm prowadzi audyty dla dostawców, a 28% organizuje szkolenia i akcje edukacyjne mające na celu zapoznanie partnerów z zasadami współpracy. Firmy zapowiadają jednak, że w kolejnych latach działalność edukacyjna będzie sukcesywnie rozwijana.