Na CSR firmy wydają coraz większe pieniądze. Korzystają na tym pracownicy i lokalne społeczności.

Działania na rzecz pracowników, lokalnej społeczności czy środowiska naturalnego, to jedne z najczęściej stosowanych działań przez firmy w ramach tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibilit).

Aktualizacja: 13.06.2016 14:06 Publikacja: 13.06.2016 14:00

Na CSR firmy wydają coraz większe pieniądze. Korzystają na tym pracownicy i lokalne społeczności.

Foto: 123rf.com

Co piąta francuska firma przeznacza rocznie ponad 100 tys. zł na działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu wynika z badania przeprowadzonego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą „CSR w praktyce – barometr CCIFP", mierzącego poziom świadomości i skalę działań CSR'owych w firmach francuskich w Polsce

Raj dla pracowników

To właśnie działania na rzecz własnych pracowników firmy wybierają najczęściej jako cele działa CSR. W praktyce oznacza to, że firma wydaje więcej pieniędzy na szkolenia dla pracowników i świadczenia socjalne. Tylko 34 procent firm wymieniło w ankiecie wolontariat pracowniczy a 45 procent work life balance czyli godzenie pracy z życiem osobistym.

„Jest to szczególnie istotne z perspektywy młodego pokolenia (Millenials), dla którego work-life balance i „sens pracy" są często kluczowe w decyzjach o wyborze pracodawcy uważa Małgorzata Marek PwC, CR Manager, Poland&CEE. Ponadto, z doświadczenia widzę, że działania CSR potrzebują iść w parze z rozwojem osobistym i zawodowym pracowników. Wtedy daje to najlepsze efekty".

Dla ekologii i dla społeczności lokalnej

72% firm przyznaje się do prowadzenia działań na rzecz ochrony środowiska na różnym poziomie – od segregacji śmieci i prowadzenia programów oszczędności energii, po optymalizację łańcucha dostaw i redukcję emisji CO2 przez zakłady produkcyjne. W obszarze wsparcia dla społeczności lokalnych 60% firm deklaruje zaangażowanie w rozwój gospodarczy regionu poprzez zatrudnianie pracowników, czy współpracę z dostawcami i firmami z najbliższego sąsiedztwa.

Kontrahent też człowiek

Kodeks etyczny ma aż 40 procent badanych firm, a ponad 70 procent specjalne procedury współpracy z dostawcami i partnerami zewnętrznymi. Bo w idei społecznej odpowiedzialności biznesu, kontrahenci też są ważnym ogniwem. Autorzy raportu przyznają jednak, że mimo posiadania przez firmy procedur, ich przestrzeganie jest już słabsze. Tylko 30 procent firm prowadzi audyty dla dostawców, a 28% organizuje szkolenia i akcje edukacyjne mające na celu zapoznanie partnerów z zasadami współpracy. Firmy zapowiadają jednak, że w kolejnych latach działalność edukacyjna będzie sukcesywnie rozwijana.

Nie ma zbyt wielu specjalistów CSR

43% firm deklaruje, że posiada długofalową strategię CSR, natomiast 38% prowadzi działania doraźne, w zależności od potrzeb i możliwości firmy. Jeśli chodzi o raportowanie, to prawie połowa z ankietowanych nie monitoruje prowadzonych działań i nie sporządza raportów. Tendencja ta będzie się jednak odwracać, gdyż prawie 20% firm planuje w najbliższym czasie podjąć się przygotowania raportu. Warto zauważyć, że dużym problemem dla firm są braki kadrowe oraz budżetowe.

To naprawdę kosztuje

Jedynie 8% przedsiębiorstw posiada dedykowane działy CSR, a tylko 22% firm ma osobny budżet. W pozostałych przypadkach finansowanie zapewniane jest w ramach budżetów działów HR, czy marketingu, lub doraźnie w zależności od potrzeb. Powyżej 1 mln PLN rocznie na działania CSR przeznacza jedynie 9% firm. Kolejne 9% mieści się w przedziale 100 tys. – 1 mln PLN. Najwięcej firm (20%) wydaje w ciągu roku pomiędzy 10 a 50 tys. PLN.

CSR to nie dobroczynność

„Wdrażanie idei społecznej odpowiedzialności wymaga zaangażowania wielu stron – podsumowuje badanie dr Agata Gruszecka-Tieśluk z Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Z jednej strony potrzeba bowiem „namaszczenia z góry": niechęć lub po prostu brak zainteresowania dyrekcji czy członków zarządu wpływa na doraźne przeznaczenie budżetu oraz akcyjność działań. Przekłada się to często na podejmowanie działań filantropijnych, które CSRem nie są, lecz pozytywnie wpływają na wizerunek firmy. Co ciekawe wyniki tego badania są w wielu punktach zbieżne z wynikami badania „Menedżerowie CSR" (FOB 2015), z które wynika, ze główne grzechy polskiego CSR-u to trywializacja i komercjalizacja idei, sprowadzanie jej do sponsoringu i filantropii, a także lekceważenie jej przez kadrę zarządzającą".

Czy klient to widzi?

Trudno się dziwić zarządom, bo CSR to działania długofalowe a efekt jest trudny do zmierzenia. Według 70% firm dla polskich konsumentów CSR nie jest żadnym kryterium przy wyborze produktu czy usługi niezależnie czy wiedzą czy nie wiedzą czym jest firma społecznie odpowiedzialna. Potwierdzają to wyniki badań Havas Media Group, według których tylko dla 2 respondentów z 10 CSR ma znaczenie przy dokonywaniu wyborów zakupowych

CSR to tożsamość firmy

„Z przeprowadzonej przez CCIFP ankiety wynika, że wciąż aspekt wzmacniania pozytywnego wizerunku jest dla firm istotnym bodźcem do wprowadzania instrumentów odpowiedzialnego zarządzania (takie stanowisko podziela aż 75% ankietowanych). Nieco mnie to niepokoi. Pozostaje jednak nadzieja, że z myślenia o zarządzaniu wizerunkiem bliżej będzie nam do zarządzania reputacją, a więc także tożsamością firmy – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz Dyrektor komunikacji korporacyjnej i CSR w Orange Polska".

Badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej" skierowane jest do firm stowarzyszonych we Francusko-Polskiej Izbie Gospodarczej (CCIFP). Przeprowadzono je w kwietniu 2016 i adresowano do Prezesów i osób zarządzających, Dyrektorów Działów CSR, PR, HR, Marketingu. Udział w nim wzięło 65 firm. Celem badania było pogłębienie wiedzy na temat poziomu zaangażowania w CSR firm stowarzyszonych w CCIFP.

Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP) skupia ponad 460 firm z kapitałem francuskim oraz polskim

Co piąta francuska firma przeznacza rocznie ponad 100 tys. zł na działania związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu wynika z badania przeprowadzonego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą „CSR w praktyce – barometr CCIFP", mierzącego poziom świadomości i skalę działań CSR'owych w firmach francuskich w Polsce

Raj dla pracowników

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Rośnie popyt na pracę dorywczą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Rynek pracy
Pokolenie Z budzi postrach wśród pracodawców
Rynek pracy
Tych pracowników częściej szukają dziś pracodawcy
Rynek pracy
Padł rekord legalnych pracowników z zagranicy w Polsce. Pomogli Azjaci
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Rynek pracy
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, WNE UW: Byłam przeciwniczką "babciowego"