Nieetyczne zachowania rekruterów wobec kandydatów do pracy

aktualizacja: 15.02.2017, 17:21
Foto: www.photoxpress.ru

Firmy promują siebie na rynku pracy prowadząc intensywne działania wizerunkowe (employer brandingowe). Coraz częściej też deklarują, że działają zgodnie z kodeksami postępowania oraz kodeksami etycznymi.

Jednak czy o tych zasadach pamiętają rekruterzy, którzy przecież są pierwszym kontaktem kandydata do pracy z nową firmą?

Cała prawda o ogłoszeniach rekrutacyjnych

Gdyby zakryć logo i nazwę firmy na ogłoszeniu rekrutacyjnym, to okazałoby się, że publikowana treść jest nudna i wręcz standardowa, powtarzana w 90 proc. przypadków.

Pracodawca pisze o sobie, że jest liderem lub wiodącym graczem w danej kategorii rynkowej, laureatem wielu nagród za jakość usług i produktów i właśnie poszukuje kandydatów. Dalej następuje wyliczanka jakie umiejętności są poszukiwane oraz, co firma obiecuje. A może to być: „atrakcyjne wynagrodzenie", benefity czy „możliwość rozwoju zawodowego, praca w firmie prężnie się rozwijającej".

Warto wiedzieć więcej, co kryje się pod tymi sloganami.

Rozmowy z rekruterami

Powinny wyglądać, tak, jak rozmowy o sprzedaży – to czasami jedyna szansa, by opowiedzieć o tym, jakie ciekawe projekty tworzone są w firmie. Jeżeli rekrutera nudzi powtarzanie wielokrotnie tych samych informacji, lepiej by tego nie robił, bo szkodzi firmie na rzecz, której pracuje. Lepiej też, by nie pomijał zupełnie negatywnych stron danej pracy, bo one i tak wyjdą na jaw.

W wielu firmach prowadzone są oceny okresowe, a niektóre z nich kończą się zwolnieniem 5-10 proc. najgorzej ocenianych pracowników.

Rekruterzy rzadko też wspominają o pracy pod presją czasu, o braku swobody w planowaniu urlopów. I zupełnie nie potrafią podjąć rozmowy na trudniejsze tematy – np. jakim człowiekiem jest potencjalny przełożony? Jaki jest jego styl zarządzania? Ile prawdy jest w anonimowych postach publikowanych w serwisach internetowych oceniających pracodawców?

Poza tym część rekruterów celowo mija się z prawdą, aby zachęcić kandydatów do aplikowania. A wprowadzanie w błąd kandydatów jest działaniem niezgodnym z prawem. Może kosztować firmę utratę dobrego imienia, ale i narazić na kary finansowe.

Materiał pochodzi z serwisu kariera.pl

Emplyer Branding: Jak ustrzec się przed nieetycznym działaniem rekruterów?

Komentarz dnia
Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE