Outsourcing – jak to działa?

Wydzielenie i przekazanie do obsługi zewnętrznej niektórych funkcji zyskuje na popularności w szpitalach. Kiedy warto rozważyć taką zmianę?

Aktualizacja: 14.12.2016 15:12 Publikacja: 14.12.2016 14:58

Korzyści z outsourcingu to przede wszystkim redukcja kosztów i optymalizacja procesów.

Korzyści z outsourcingu to przede wszystkim redukcja kosztów i optymalizacja procesów.

Foto: 123RF

Obecnie zastosowanie outsourcingu jest bardzo szerokie, począwszy od najbardziej tradycyjnych obszarów, jakimi są księgowość i płace, po choćby outsourcing personelu różnego szczebla, w tym najwyższego. Niezależnie od formy prawnej wszyscy mamy cele i budżety, z których jesteśmy rozliczani i które determinują rozwój naszego biznesu. Dobór fachowców też istotnie wpływa na tempo realizacji naszych planów.

Te wszystkie kryteria powodują, że zaczynamy zastanawiać się jak dostosować naszą organizację do efektywnego funkcjonowania, tak aby uzyskać najszybsze tempo rozwoju. I w tym miejscu nasze analizy powinny pójść w kierunku outsourcingu, bo wszystko, co inni mogą zrobić lepiej niż my, dlatego że są specjalistami w tej materii, jest outsourcingiem.

Dokonując takiej analizy w pierwszej kolejności należy zastanowić się nad możliwościami wykorzystania outsourcingu w naszym biznesie, tzn. jakie obszary powinniśmy oddać na zewnątrz i w jaki sposób to zrobić, tak aby osiągnąć zamierzone efekty. I tu pytanie, dlaczego musimy się zastanowić, w jaki sposób to zrobić, a mianowicie dlatego, że naszą organizację musimy przystosować do współpracy z firmą outsourcingową. O czym tu mowa? Zakładając, że np. chcemy oddać outsourcerowi naliczanie płac, a jesteśmy organizacją wielostrukturową, funkcjonującą w wielu miastach z licznym zatrudnieniem, z założenia musimy ustalić, jak zostanie przeprowadzona taka zmiana w naszej organizacji, bo dotychczas tę pracę wykonywały osoby zatrudnione w poszczególnych miastach.

Wariantów współpracy może być wiele, ale w wielkim skrócie napiszę o jednym. Outsourcer może kontynuować pracę na naszym systemie, o ile we wszystkich strukturach mamy ten sam, dalej ustawi nam procesy tak, aby w najbardziej efektywny sposób wykorzystać naszych pracowników, a kiedy trzeba będzie zapewnić ciągłość pracy podczas ich nieobecności, to deleguje swoich, którzy są na co dzień specjalistami z tego zakresu. Nasi pracownicy będą mogli korzystać z doświadczenia outsourcera, który mając w swym portfelu wielu klientów, posiada wszechstronną wiedzę. To outsourcer będzie odpowiadał za terminy realizacji prac i ich jakość, jak również za posiadanie bieżącej wiedzy przez osoby wykonujące te prace. Jak można określić taki schemat współpracy? Jest to usługa nadzoru merytorycznego. Innym wariantem może być zatrudnienie naszych pracowników przez firmę outsourcingową i wówczas otrzymamy usługę naliczania płac.

Jakie są najnowsze trendy w outsourcingu? Z pewnością automatyzacja i robotyzacja powtarzalnych procesów, łączenie podmiotów oferujących wyspecjalizowane usługi, wzrost znaczenia SSC (Centrum Usług Wspólnych), zwiększenie bezpieczeństwa danych itp. Krótką chwilę pochylę się nad centrami usług wspólnych, w literaturze nazywanych SSC lub CUW, dlatego że bardzo często z prasy dowiadujemy się o tworzeniu kolejnych centrów w Polsce przez podmioty globalne. Fenomen tych struktur z powodzeniem może być zastosowany do naszego biznesu w sytuacji, gdy mamy rozproszoną strukturę.

Centrum usług wspólnych to nic innego jak wyspecjalizowana jednostka świadcząca usługi dla klienta wewnętrznego, czyli tworzymy specjalną jednostkę, która będzie obsługiwać w jakimś wybranym obszarze nasze inne jednostki czy spółki, jeśli mają taką formę prawną. Takim obszarem może być np. naliczanie płac, prowadzenie ksiąg rachunkowych czy zarządzanie zakupami. Do utworzenia takiej struktury warto sięgnąć po pomoc doradców, którzy pomogą nam wybrać odpowiednie narzędzia, ustawić procesy czy wreszcie dobrać zespół. Podejmując decyzję o stworzeniu takiej struktury, przechodzimy z fazy rozproszenia do fazy procesów, a taka zmiana z pewnością wpłynie na większą elastyczność naszej organizacji i z tym związanej budowy przewagi konkurencyjnej.

Jakie są korzyści z outsourcingu w szpitalach? Przede wszystkim to redukcja kosztów i optymalizacja procesów administracyjnych. Dla zarządzających istotne jest zapewnienie ciągłości pracy w przypadku nieobecności pracowników, terminowość i redukcja ryzyka. Nie bez znaczenia jest też dostęp do specjalistycznej wiedzy i innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Monika Nowecka jest partnerem w Mazars, dyrektorem zarządzającym działem usług księgowych i kadrowo-płacowych

Obecnie zastosowanie outsourcingu jest bardzo szerokie, począwszy od najbardziej tradycyjnych obszarów, jakimi są księgowość i płace, po choćby outsourcing personelu różnego szczebla, w tym najwyższego. Niezależnie od formy prawnej wszyscy mamy cele i budżety, z których jesteśmy rozliczani i które determinują rozwój naszego biznesu. Dobór fachowców też istotnie wpływa na tempo realizacji naszych planów.

Te wszystkie kryteria powodują, że zaczynamy zastanawiać się jak dostosować naszą organizację do efektywnego funkcjonowania, tak aby uzyskać najszybsze tempo rozwoju. I w tym miejscu nasze analizy powinny pójść w kierunku outsourcingu, bo wszystko, co inni mogą zrobić lepiej niż my, dlatego że są specjalistami w tej materii, jest outsourcingiem.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wydarzenia
Nie mogłem uwierzyć w to, co widzę
Wydarzenia
Polscy eksporterzy podbijają kolejne rynki. Przedsiębiorco, skorzystaj ze wsparcia w ekspansji zagranicznej!
Materiał Promocyjny
Jakie możliwości rozwoju ma Twój biznes za granicą? Poznaj krajowe programy, które wspierają rodzime marki
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wydarzenia
Żurek, bigos, gęś czy kaczka – w lokalach w całym kraju rusza Tydzień Kuchni Polskiej