Audytorzy poszerzają oferty

Firmy z branży w ubiegłym roku świadczyły usługi warte w sumie 2,7 miliarda złotych.

Aktualizacja: 01.06.2016 23:37 Publikacja: 18.04.2016 01:01

Foto: Rzeczpospolita

Mimo presji cenowej wartość rynku usług audytorskich w ubiegłym roku wzrosła o ok. 6 proc. Łączne przychody firm z branży sięgnęły 2,7 mld zł. Nieco ponad 84 proc. rynku jest w rękach wielkiej czwórki – to tyle samo co rok wcześniej.

Liderem pod względem przychodów ogółem pozostaje EY Polska, który z ponad 646 mln zł kontroluje niemal 24 proc. rynku. Może się też pochwalić 10,8-proc. dynamiką. Wiceliderem jest PwC, które w minionym roku świadczyło usługi warte niemal 581 mln zł. Wszystkie firmy z wielkiej czwórki wypracowały przychody przekraczające 0,5 mld zł. Na trzecim miejscu jest Deloitte Audyt z 542,6 mln zł, a na czwartym KPMG z 501 mln zł.

Kolejność jest inna, jeśli uwzględnimy tylko przychody z audytu. Wtedy palma pierwszeństwa przypada grupie PwC, która w 2015 r. świadczyła usługi warte ponad 233 mln zł. Na drugim miejscu jest EY z przychodami wynoszącymi 192,5 mln zł, a na trzecim KPMG ze 169 mln zł. Poza podium znajduje się Deloitte, w przypadku którego przychody z audytu wyniosły 138,3 mln zł. Rok temu kolejność największych firm była taka sama.

W poprzednim zestawieniu sprzedaż udało się zwiększyć niespełna co drugiej firmie. Z tegorocznego rankingu płyną bardziej optymistyczne wnioski: dodatnią dynamiką pochwaliło się dwie trzecie audytorów. Można wnioskować, że w sytuacji zniżkujących cen jest to zasługą poszerzenia ofert przez reprezentantów branży. O tym, że presja na ceny rzeczywiście istnieje, świadczy chociażby fakt, że zauważalnie, bo o ponad 9 mln zł (czyli o 8,8 proc.), spadły przychody z czynności rewizji w jednostkach zainteresowania publicznego, czyli m.in. w spółkach notowanych na giełdzie. Wyniosły one 95,6 mln zł i stanowiły zaledwie 3,5 proc. wszystkich przychodów firm audytorskich wobec 4 proc. w 2014 r. Spadek widać również w samym segmencie spółek giełdowych.

W 2014 r. przychody z audytu analizowanych firm stanowiły 37 proc. ogółu przychodów wobec 39 proc. w 2013 r. Okazuje się, że tendencja spadkowa nie została zahamowana: w minionym roku ten odsetek obniżył się o kolejne 2 pkt proc., do 35 proc.

– Duża konkurencja, jak również rosnące oczekiwania klientów powodują, że w wielu przypadkach głównym kryterium determinującym wybór audytora jest cena. W konsekwencji powoduje to stałe obniżanie wynagrodzeń, które niejednokrotnie są bliskie granicy opłacalności – podkreśla Dominik Biel, menedżer z firmy UHY ECA.

Zwraca uwagę, że znaczący wpływ na rynek audytorski w ostatnich latach ma również skomplikowana sytuacja gospodarcza, która z jednej strony powoduje obniżenie cen na rynku usług finansowych, a z drugiej – zwiększa ryzyko oszustw, w związku z czym rady nadzorcze i zgromadzenia akcjonariuszy wymagają utrzymania bądź nawet podwyższenia przez audytorów poziomu jakości oferowanych usług.

Mocna koncentracja

Polski rynek audytu, podobnie jak w wielu innych krajach, jest silnie

skoncentrowany i dominuje na nim czterech liderów: EY, PwC, KPMG oraz Deloitte – wynika z ubiegłorocznego raportu UOKiK. Według ekspertów szansą na zwiększenie konkurencji mogłyby być fuzje średnich sieci audytorskich. Z kolei, jak podaje PKF, globalne przychody audytorów wzrosły z 88,2 mld dol. w 2004 r. do prawie 182 mld dol. w 2014. To jednak w dużej mierze efekt rozwoju innych usług niż audytorskie.

Mimo presji cenowej wartość rynku usług audytorskich w ubiegłym roku wzrosła o ok. 6 proc. Łączne przychody firm z branży sięgnęły 2,7 mld zł. Nieco ponad 84 proc. rynku jest w rękach wielkiej czwórki – to tyle samo co rok wcześniej.

Liderem pod względem przychodów ogółem pozostaje EY Polska, który z ponad 646 mln zł kontroluje niemal 24 proc. rynku. Może się też pochwalić 10,8-proc. dynamiką. Wiceliderem jest PwC, które w minionym roku świadczyło usługi warte niemal 581 mln zł. Wszystkie firmy z wielkiej czwórki wypracowały przychody przekraczające 0,5 mld zł. Na trzecim miejscu jest Deloitte Audyt z 542,6 mln zł, a na czwartym KPMG z 501 mln zł.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko