Ranking TOP 500 CEE

Motoryzacja siłą napędową gospodarek regionu CEE

Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Środkowo-Wschodniej.
Coface
Sytuacja sektora motoryzacyjnego i perspektywy jego rozwoju są korzystne. Poprawiająca się koniunktura gospodarcza na rynkach światowych przekłada się na rosnący optymizm gospodarstw domowych oraz biznesu.

Dzięki dobrej sytuacji na rynku pracy konsumenci są skłonni zwiększać wydatki nie tylko na towary codziennej potrzeby, ale także dobra trwałego użytku. Znajduje to potwierdzenie w rosnącej sprzedaży samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej zarówno przez klientów indywidualnych, jak również przedsiębiorstwa.

Dla sektora motoryzacyjnego, w tym zakładów produkcyjnych w Polsce, popyt z regionu Europy Środkowo-Wschodniej nie jest jednak kluczowy. W 2016 roku na wszystkich rynkach naszego regionu sprzedano niecałe 1,2 mln nowych samochodów osobowych, podczas gdy sprzedaż we Włoszech przekroczyła 1,8 mln pojazdów, we Francji było to ponad 2 mln, w Wielkiej Brytanii 2,6 mln, a w Niemczech niemalże 3,4 mln. Tym samym sektor motoryzacyjny w Polsce w dużym stopniu zależny jest od popytu zagranicznego, zwłaszcza z Europy Zachodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w danych statystycznych, które potwierdzają, że większość produkcji kierowana jest na eksport.

Z dobrej koniunktury korzystają firmy motoryzacyjne z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z rankingiem TOP 500 CEE autorstwa Coface branża motoryzacyjna stała się największym sektorem w regionie pod względem wygenerowanych obrotów, jak również liczby przedsiębiorstw w ramach zestawienia 500 największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Obroty 102 przedsiębiorstw z sektora motoryzacyjno-transportowego jakie znalazły się w rankingu zwiększyły się o 8,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (do 128 mld euro), a ich zyski wzrosły o prawie 6 proc. Europa Środkowo-Wschodnia stała się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji światowych producentów samochodów. W zeszłym roku wyprodukowano tu prawie 4 mln pojazdów, co stanowi 22 proc. całkowitej produkcji UE.

W 2016 roku co piąty samochód wyprodukowany w Unii Europejskiej zjechał z taśmy fabryki zlokalizowanej w Europie Wschodniej. Region przyciągnął szereg inwestycji zagranicznych dzięki atrakcyjnym kosztom pracy, bliskości geograficznej z Europą Zachodnią, wykwalifikowanym pracownikom oraz polepszającemu się klimatowi dla biznesu. Bardzo silnymi markami w regionie, które dzięki zagranicznym inwestycjom utrzymały się na rynkach światowych są Skoda i Dacia.

Sektor motoryzacyjny stał się siłą napędową gospodarek regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Polska, która ma największy udział przedsiębiorstw w łącznym rankingu CEE Top 500, ma również największą reprezentację firm motoryzacyjnych w regionie. Jednocześnie nasz kraj stracił pozycję lidera w produkcji pojazdów, którym był jeszcze w 2008 roku. Sprawne przyciąganie inwestycji zagranicznych oraz zachęty podatkowe sprawiły, że Czechy i Słowacja prześcignęły Polskę i w zeszłym roku wyprodukowano w tych krajach odpowiednio o 43 proc. i 81 proc. więcej pojazdów niż w 2008 r., podczas gdy w Polsce produkcja spadła o 28 proc. w tym samym czasie. Dynamicznie wzrasta także produkcja pojazdów na Węgrzech, które wytwarzają już zbliżoną ilość samochodów osobowych do poziomów osiąganych w Polsce. Niemniej jednak Polska stała się regionalnym liderem w produkcji części, komponentów i akcesoriów samochodowych, jak również największym producentem samochodów dostawczych w regionie. Tym samym szeroko rozumiany sektor motoryzacyjny ma duże znaczenie dla całej naszej gospodarki.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL