Giganci naszego regionu

Sektor motoryzacyjny zdominował tegoroczne zestawienie Coface i „Rzeczpospolitej” CEE Top 500. Branżę tą reprezentuje co piąta z największych firm regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Aktualizacja: 07.09.2017 07:21 Publikacja: 06.09.2017 19:57

Giganci naszego regionu

Foto: Fotolia

Choć 12 edycję rankingu przygotowanego przez Coface tradycyjnie otwiera PKN Orlen, to jednak nie branża paliwowa, energetyczna czy chemiczna jest najliczniej reprezentowana w zestawieniu. 102 firmy reprezentują sektor motoryzacyjny, który tylko w pierwszej 10. reprezentuje wicelider Skoda Auto (o przychodach o 1/3 mniejszych od polskiego giganta, więc zagrożenie dla regionalnego numeru 1 jest na razie niewielki), Volkswagen Slovakia, Audi Hungaria i Kia Motors Slovakia. Tuż za ścisłą czołówką znalazł się Hyundai Motor Manufacturing Czech i rumuńska Automobile Dacia. Niestety, lista pokazuje, że choć przemysł motoryzacyjny w Polsce ma się bardzo dobrze, to jednak daleko nam do regionalnych gigantów – pierwsza z krajowych firm z tej branży, Fiat Chrysler Automotive Poland, zajmuje dopiero 21 miejsce.

Pierwsze miejsce sektora motoryzacyjnego to poważna zmiana w zestawieniu – w ubiegłorocznym zajmował miejsce 2 i reprezentowało go 87 firm. Tym samym zamienił się miejscami z dominującą dotąd branżą paliwowo-chemiczną, którą reprezentują 92 firm. Jest także liderem pod względem skonsolidowanych przychodów, które wzrosły w porównaniu do 2015 r. o 8,6 proc. (128 mld euro), a zyski netto o 6,8 proc. Ten sukces wynika z korzystnej sytuacji gospodarczej w Europie, co przekłada się na optymizm konsumentów (w ubiegłym roku liczba nowych rejestracji aut w Unii Europejskiej wzrosła w porównaniu z rokiem 2016 o 7 proc.). Skutkiem wzmożonego popytu były wzrosty produkcji i nowe inwestycje realizowane zarówno przez producentów samochodów, jak i podzespołów czy części, m.in. rozpoczęta przez Mercedes Benz budowa fabryki silników w Jaworze w Polsce. Można się spodziewać, że rola tego sektora w tej części Europy będzie dalej rosnąć.

Firmy rankingu Coface TOP 500

 

 

Na drugim miejscu pod względem skonsolidowanych przychodów znalazła się branża paliwowo-chemiczna (127 mld euro, spadek z 134 mld euro w 2015 r.). W Coface CEE TOP 500 znalazły się 92 firmy, gdy jeszcze rok wcześniej było ich 111. Co więcej, ponad 50 proc. z tych przedsiębiorstw zanotowało spadek obrotów w porównaniu do 2015 r. W tym gronie znalazł się także lider zestawienia, PKN Orlen. Na wielkość przychodów największy wpływ miał spadek cen surowców. Jednak – co warte podkreślenia –branży udało się znacząco zwiększyć dochodowość działalności – skonsolidowane zyski netto wzrosły prawie siedmiokrotnie, z 684 mln w 2015 r. do 5,3 mld euro w 2016 r.

76 przedsiębiorstw o łącznych przychodach 92 mld euro (wzrost z 86 mld euro) zagwarantowało trzecie miejsce branży handlowej. Jej zyski netto skoczyły aż o 21 proc., choć konkurencja i presja na marża pozostała wysoka. Rosnąca konsumpcja w krajach regionu wskazuje, że firmy perspektywy firm handlowych w regionie są bardzo korzystne. Kolejne miejsca zajmują branże: energetyczna (80 mld euro skonsolidowanych przychodów, spadek z 87 mld w 2015 r.) reprezentowana przez 54 firmy i elektroniczno-telekomunikacyjna (64 mld euro, podobnie jak rok wcześniej), której przedstawiciele zajmują 64 pozycje.

Liderem zarówno pod względem liczby firm w zestawieniu, jak i ich skonsolidowanych przychodów jest Polska (168 spółek, 223,3 mld euro przychodów, 6,5 mld euro zysku netto), na drugim miejscu są Węgry (75, 89 mld euro przychodów i 4,9 mld euro zysku netto), na trzecim Czechy (71, 87,8 mld euro przychodów i aż 5,7 mld zysku netto).

 

Poznaj zwycięzców rankingu TOP 500 CEE

Choć 12 edycję rankingu przygotowanego przez Coface tradycyjnie otwiera PKN Orlen, to jednak nie branża paliwowa, energetyczna czy chemiczna jest najliczniej reprezentowana w zestawieniu. 102 firmy reprezentują sektor motoryzacyjny, który tylko w pierwszej 10. reprezentuje wicelider Skoda Auto (o przychodach o 1/3 mniejszych od polskiego giganta, więc zagrożenie dla regionalnego numeru 1 jest na razie niewielki), Volkswagen Slovakia, Audi Hungaria i Kia Motors Slovakia. Tuż za ścisłą czołówką znalazł się Hyundai Motor Manufacturing Czech i rumuńska Automobile Dacia. Niestety, lista pokazuje, że choć przemysł motoryzacyjny w Polsce ma się bardzo dobrze, to jednak daleko nam do regionalnych gigantów – pierwsza z krajowych firm z tej branży, Fiat Chrysler Automotive Poland, zajmuje dopiero 21 miejsce.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko