Radcy prawni z nowym kodeksem etyki

Od 1 lipca szeptana reklama będzie zakazana, a pieniądze, które klient da radcy prawnemu na wydatki, trafią na oddzielny rachunek bankowy.

Aktualizacja: 30.06.2015 07:32 Publikacja: 29.06.2015 19:10

Radcy prawni z nowym kodeksem etyki

Foto: 123RF

W środę, 1 lipca, wchodzą w życie dwa ważne dla radców prawnych dokumenty – regulamin wykonywania zawodu i nowy kodeks etyki.

Lokal na spotkania z klientem

Regulamin zawiera m.in. wymogi dotyczące lokalu kancelarii. Taki lokal powinien zapewniać możliwość rozmowy z klientem w cztery oczy i być wyposażony w szafy na dokumenty. Regulamin określa też wymagania, jakie ma spełniać tablica informacyjna. Radca prawny Dariusz Lasocki obawia się, że te przepisy są nieprecyzyjne i takie wymogi mogą się pojawiać również w stosunku do siedzib radcowskich, które często znajdują się w miejscu zamieszkania.

Arkadiusz Bereza, wiceprezes Krajowej Rady Radców Prawnych, zwraca jednak uwagę, że warunki odnoszą się do lokalu kancelarii, a nie do siedziby. Wyjaśnia, że wielu radców wykonujących indywidualnie działalność ma siedzibę pod adresem zamieszkania, a spotkania z klientami odbywają się gdzie indziej, np. we wspólnotach biurowych.

– Regulamin zawiera wymagania dotyczące tych miejsc, w których radca spotyka się z klientem. Nie żąda oznaczania siedziby, stanowiąc, że oznaczone ma być miejsce stałej obsługi, i właśnie to miejsce musi spełniać warunki gwarantujące prawidłowe wykonywanie zawodu, w szczególności dotyczące obowiązku zachowania poufności i bezpiecznego przechowywania dokumentów – mówi wiceprezes Bereza.

Mediacja i rachunki

Regulamin wprowadza obowiązek informowania o możliwości mediacji. Nowością jest też obowiązek złożenia, na żądanie klienta, pieniędzy otrzymanych na poczet przyszłych wydatków na odrębne konto.

– W wypadku znacznych środków przeznaczonych do wydatkowania w nieprzewidywalnym czasie praktykowano to już do tej pory. W wypadku małych nie wydaje mi się, by klienci zgłaszali takie żądania – zauważa wiceprezes Bereza.

– W regulaminie próbuje się nam przypomnieć rzeczy oczywiste, które znamy już z kodeksu etyki – ocenia Dariusz Lasocki. – Jest w nim jednak wiele pożytecznych uregulowań, chociażby szczegółowy opis zasad postępowania dla pełnomocników z urzędu – wskazuje.

W kodeksie etyki znajdują się ponadto nowe przepisy dotyczące m.in. komunikacji w internecie.

– Radca nie może anonimowo wydawać ani inspirować innych osób do wydawania pozytywnych czy negatywnych opinii dotyczących wykonywania zawodu przez siebie i inne osoby. Krótko mówiąc, nie może sam sobie robić szeptanej reklamy w internecie – mówi mecenas Bereza.

Kontrowersje budził przepis mówiący o wyraźnym rozdzieleniu aktywności internetowej w roli zawodowej i prywatnej.

Kontrowersyjny przepis

Elektroniczne rozdzielenie

W środowisku dużo mówiło się w ostatnim czasie o art. 35 pkt 4 nowego kodeksu etyki radców prawnych. Zgodnie z tą normą radca może informować o wykonywaniu zawodu, pozyskiwać klientów oraz wykonywać czynności zawodowe drogą elektroniczną, jeśli korzysta z form aktywności dostępnych drogą elektroniczną w sposób gwarantujący oddzielenie wykonywania zawodu od swoich prywatnych przekonań, poglądów, postaw i działań oraz innej działalności zawodowej. Część radców uważa, że to może ograniczyć ich swobodę wypowiedzi w internecie. Takie obawy wyrażali zwłaszcza ci, którzy pełnią też inne funkcje publiczne, np. są radnymi.

W środę, 1 lipca, wchodzą w życie dwa ważne dla radców prawnych dokumenty – regulamin wykonywania zawodu i nowy kodeks etyki.

Lokal na spotkania z klientem

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów