Prowadzę własną działalność gospodarczą i rozliczam się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zamierzam zatrudnić pracowników na umowę o pracę i na zlecenie. Czy muszę prowadzić w związku z tym jakąś szczególną dokumentację? – pyta czytelniczka.
Podatnicy rozliczający się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów podlegają uproszczonym obowiązkom podatkowym w stosunku do przedsiębiorców prowadzących pełne księgi rachunkowe. Ale mają oni szczególne obowiązki ewidencyjne dotyczące zatrudnionych pracowników.
Zgodnie z § 5 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037, dalej: rozporządzenie) podatnicy, którzy wypłacają pracownikom należności ze stosunku pracy, mają obowiązek prowadzić indywidualne (imienne) karty przychodów pracowników.
WZÓR karty przychodów
Nie tylko pensja
Ustawodawca określił pod pojęciem „należności ze stosunku pracy" nie tylko wynagrodzenie podstawowe, ale również wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze lub ich ekwiwalenty. Mogą to więc być wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, np. za rozłąkę, nagrody, ekwiwalenty, np. za niewykorzystany urlop, jak również świadczenia ponoszone za pracownika i wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W karcie przychodów pracownika należy zatem uwzględnić wszelkie świadczenia (w tym nieodpłatne), które mają związek ze stosunkiem pracy.