– Okres świąteczno-noworoczny to gorący czas dla naszej branży – mówi Jerzy Kwaśniewski, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Firmy walczą o miejsce na półkach sklepowych, bo na ostatnie tygodnie roku przypada niemal 40 proc. całorocznej sprzedaży alkoholi z bąbelkami. Robią to tym chętniej, że Polacy są gotowi wydać na wina musujące więcej niż do tej pory, sięgając po droższe trunki.
Gonimy sąsiadów
W efekcie rynek, który w minionych latach przeżywał stagnację znów nabrał rozpędu. W 2016 r. Polacy przeznaczą na wina musujące niemal 449 mln zł – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. Kwota ta będzie o 5,8 proc. wyższa niż w 2015 r. W tym samym czasie kupimy 19 mln litrów tych trunków, o niemal 5,6 proc. więcej niż przed rokiem.
Toasty chętniej niż przed laty wznosimy prawdziwymi szampanami. W tym roku sprzedaż tych francuskich win zwiększy się o prawie 12 proc., do niemal 121 mln zł. Coraz szersze kręgi zatacza w Polsce również moda na włoskie prosecco. Głównie dzięki nim, jak podaje grupa Ambra, lider polskiego rynku win, rosną udziały trunków droższych, kosztujących ponad 20 zł za butelkę (nadal jednak najczęściej wybieramy wina musujące kosztujące od 9 do 20 zł).
Rynek win musujących rośnie także dlatego, że chętnie kupujemy je również poza sezonem świątecznym. Prosecco czy hiszpańska cava, szczególnie dobrze sprzedają się latem, odbierając część rynku piwom. W tym roku w okresie letnim sprzedaż win musujących rosła w tempie dwucyfrowym – podaje Ambra.
– Szampan w Polsce, jak i na całym świecie, jest alkoholem, którym przede wszystkim celebruje się ważne święta oraz specjalne okazje – przyznaje Eric Benoist, prezes spółki Wyborowa Pernod Ricard. – Zauważamy jednak, że okazji do celebracji jest coraz więcej, nie tylko koniec roku. Przedstawiciele branży mówią o „małych sezonach", np. walentynkowym, weselnym i wakacyjnym. To dzięki nim – a co za tym idzie zmniejszaniu się udziałów zakupów sylwestrowo-noworocznych w całym rynku – sprzedaż szampana powinna w Polsce nadal rosnąć. Euromonitor International prognozuje, że w 2017 r. wydamy na szampany 133,7 mln zł. Wartość rynku win musujących sięgnie wtedy 502 mln zł.