Radziwiłłówka - zdrowa drożdżówka - gotowa by wejść do szkół

Drożdżówka spełniająca wyśrubowane wymogi rozporządzenia Ministra Zdrowia wkrótce pojawi się w sklepikach szkolnych. Kolejny ma być stworzony zgodnie z nimi napój.

Aktualizacja: 19.10.2016 12:05 Publikacja: 19.10.2016 11:39

Radziwiłłówka - zdrowa drożdżówka - gotowa by wejść do szkół

Foto: 123rf.com

- Liczmy na duże zainteresowanie piekarni wypiekiem Radziwiłłówki – mówi „Rzeczpospolitej" Bronisław Wesołowski, prezes Stowarzyszenia Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITspoż), właściciela znaku Radziwiłłówka.

- Świadomość dotycząca właściwego odżywiania jest wśród rodziców coraz większa, a drożdżówka ta spełnia wysokie kryteria dietetyczne – dodaje.

Nazwa wypieku, którego pomysłodawcą jest Rada Promocji Żywności Prozdrowotnej działająca przy SITSpoż, nawiązuje do nazwiska Konstantego Radziwiłła, ministra zdrowia. Powód? Jej receptura odpowiada wytycznym określonych w podpisanym przez niego rozporządzeniu z 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty.

Przepisy, które weszły w życie od 1 września tego roku, są nieco łagodniejsze niż obowiązujące w poprzednim roku szkolnym. Nadal jednak uczniowie nie mogą kupować w sklepikach, m.in. wysoko słodzonych napojów i pieczywa z ciasta głęboko mrożonego, a produkty cukiernicze tam sprzedawane nie mogą zawierać więcej niż 15 g cukru, 10 g tłuszczu oraz 0,40 g sodu (1,2 g soli) w 100 g wyrobu gotowego.

Recepturę drożdżówki opracował zespół naukowców pod kierownictwem prof. Danuty Kołożyn – Krajewskiej z Zakładu Higieny i Zarządzania Jakością Żywności w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Na tej postawie firma AKO stworzyła koncentrat, który mogą teraz kupować od niej piekarnie. Spółka ta - na co dzień docierająca ze swoją ofertą do ponad 6 tys. piekarni - została także dystrybutorem nadzienia stworzonego do Radziwiłłówki przez firmę Zentis Polska.

- Produkt ten jest efektem naszej długofalowej strategii – zaznacza Jan Maciuba, prezes AKO. - Jako lider w branży, na co dzień docieramy do piekarzy i cukierników dostarczając prozdrowotne rozwiązania – dodaje.

Wypromowaniem drożdżówki dla sklepików zajmie się Rada Promocji Żywności Prozdrowotnej.

- Planujemy także kolejne smaki Radziwiłłowski. Ponadto rozpoczynamy prace nad napojem dla dzieci, który będzie spełniał warunki Rozporządzenia Ministra Zdrowia – zapowiada Adam Bogacz, przewodniczący Rady Promocji Żywności Prozdrowotnej.

Czy SITspoż nie obawia się, że rynek zaleje fala podrabianych Radziwiłłówek? – Każdy producent ponosi odpowiedzialność za produkt wprowadzany na rynek, a ich kontrolą zajmują się odpowiednie służby – zaznacza Bronisław Wesołowski.

- Liczmy na duże zainteresowanie piekarni wypiekiem Radziwiłłówki – mówi „Rzeczpospolitej" Bronisław Wesołowski, prezes Stowarzyszenia Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego (SITspoż), właściciela znaku Radziwiłłówka.

- Świadomość dotycząca właściwego odżywiania jest wśród rodziców coraz większa, a drożdżówka ta spełnia wysokie kryteria dietetyczne – dodaje.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku