Szkocka zalewa Polskę

Niemal 11 mln 0,7-litrowych butelek szkockiej whisky trafiło do Polski w pierwszej połowie 2016 r. To o 20 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje Scotch Whisky Association, organizacja reprezentująca producentów szkockiej.

Aktualizacja: 26.09.2016 04:40 Publikacja: 25.09.2016 20:25

Szkocka zalewa Polskę

Foto: 123RF

W efekcie zajęliśmy drugie miejsce – ex aequo z Japonią – wśród 20 największych rynków eksportowych szkockiej, gdzie jej import rósł najszybciej. Pierwsza pozycja, z dynamiką sięgającą 41 proc., przypadła Indiom. W tym czasie łączny eksport szkockiej whisky poszedł w górę o 3 proc., do 533 mln butelek.

Rosnąca popularność szkockiej nad Wisłą oznacza, że stajemy się coraz ważniejszym rynkiem dla jej producentów. W pierwszej połowie 2016 r. więcej niż do Polski trafiło jej tylko do 13 krajów na świecie.

Eric Benoist, prezes Wyborowa Pernod Ricard (oferuje w Polsce m.in. markę Ballantine's), przyznał w rozmowie z „Rzeczpospolitą", że whisky jest liczącą się kategorią polskiego rynku alkoholi, a jej sprzedaż jest blisko sześć razy wyższa niż dziesięć lat temu. Rocznie, jak szacuje branża, wydajemy na nią już ok. 1,5 mld zł.

Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti, firmy zajmującej się inwestowaniem w beczki whisky, zwraca uwagę, że w naszym kraju powinien nadal zwiększać się popyt na whisky.

– Polski rynek whisky systematycznie się rozwija, ale nadal zaliczany jest do rynków wschodzących – zaznacza Krzysztof Maruszewski. – Polacy zainteresowani są spożywaniem coraz lepszych jakościowo produktów. Rokrocznie pojawia się też coraz więcej inicjatyw związanych z whisky, które bardzo skutecznie promują złoty trunek – dodaje.

W górę, choć wolniej, pnie się także wartość importu szkockiej do Polski. W pierwszej połowie 2016 r. zwiększył się o 4 proc., do 21,4 mln funtów. Dało nam to 18. pozycję na świecie. W tym samym czasie łączna wartość eksportu szkockiej zmalała o 1 proc., do 1,7 mld funtów.

– W przypadku Polski różnica między wzrostem liściowym i wartościowym jest związana z tym, że na rynku pojawia się coraz więcej tańszej whisky, dostępnej na przykład w dyskontach – zwraca uwagę Krzysztof Maruszewski.

Z drugiej strony, jak dodaje, przybywa konsumentów, także w naszym kraju, zainteresowanych droższymi whisky single malt. Przypada na nie 25 proc. łącznego eksportu szkockiej, a w ostatnich dziesięciu latach ich udział w nim zwiększył się ponaddwukrotnie.

Producenci i dystrybutorzy whisky nie obawiają się, że dalszą ekspansję szkockiej zahamuje Brexit. Dan Mobley, dyrektor ds. korporacyjnych na region Europy w grupie Diageo, podkreśla, że import napojów spirytusowych do Unii Europejskiej obłożony jest zerową stawką celą. Co więcej, whisky stanowi znaczącą część brytyjskiego eksportu żywności i napojów. Można więc spodziewać się, że tamtejszy rząd będzie nadal wspierał branżę, głównie w promocji szkockiej na świecie.

Opinia

Łukasz Sosiński, współwłaściciel firmy Pick and Taste

Sprzedaż whisky rośnie w Polsce w szybkim tempie, ponieważ coraz więcej osób zaczyna się nią interesować i kupuje masowe marki, jak Johnnie Walker czy Ballantine's. Przybywa też znawców whisky, którzy sięgają po produkty single malt. Nadal jednak biorąc pod uwagę wielkość sprzedaży, jest ona relatywnie niska w porównaniu z krajami, w których konsumuje się najwięcej whisky na świecie. To oznacza, że potencjał do rozwoju rynku jest w Polsce nadal duży. W 2015 roku sprzedaż w naszym warszawskim sklepie Whisky and Wine Place zwiększyła się o niemal 60 proc. Zakładamy, że taki wzrost powinniśmy utrzymać także w tym roku. Nasycił się już natomiast popyt na degustacje whisky i nie wiem, czy uda nam się utrzymać tendencję rosnącą.

W efekcie zajęliśmy drugie miejsce – ex aequo z Japonią – wśród 20 największych rynków eksportowych szkockiej, gdzie jej import rósł najszybciej. Pierwsza pozycja, z dynamiką sięgającą 41 proc., przypadła Indiom. W tym czasie łączny eksport szkockiej whisky poszedł w górę o 3 proc., do 533 mln butelek.

Rosnąca popularność szkockiej nad Wisłą oznacza, że stajemy się coraz ważniejszym rynkiem dla jej producentów. W pierwszej połowie 2016 r. więcej niż do Polski trafiło jej tylko do 13 krajów na świecie.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu