Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Przemysł spożywczy

Państwowy bojkot Tigera

Fotolia
Jedna reklama obróciła przeciwko Maspexowi politycznš machinę. Napój znika z półek.

Należšcy do państwa Lotos wycofa napój energetyczny Tiger ze swoich stacji. „Do końca weekendu zniknie z półek" – napisała w sobotę na Twitterze Anna Lutek, dyrektor komunikacji w Lotosie.

Kontrowersyjna reklama z hasłem „Chrzanić to, co było, ważne to, co będzie", umieszczona na Instagramie w rocznicę wybuchu powstania warszawskiego – o której jednak zrobiło się głoœno dopiero 9 sierpnia – kosztuje Maspex coraz więcej. Właœciciel m.in. marek Kubuœ, Tymbark i Kotlin, firma o ponad 4 mld zł rocznego przychodu, eksportujšca swoje wyroby do 50 krajów, mierzy się z kryzysem wizerunkowym. W dwa dni jedna grafika wywołała burzę w mediach, zachęciła m.in. dziennikarza „Minęła 20" w TVP Info do ostentacyjnego wylania napoju na wizji. Z produktów Maspexu zrezygnowało oficjalnie Polskie Radio.

Tiger traci właœnie miejsce na półkach w państwowych stacjach benzynowych. Napój, do tej pory obecny we wszystkich sieciach, może bowiem zniknšć także z półek Orlenu. – Już nie prowadzimy sprzedaży tego produktu – mówi nam pracownica stacji tej sieci w Poznaniu.

Orlen nie zaprzecza. Odpisał na pytanie „Rzeczpospolitej", że „dobór towarów do portfolio produktowego sklepu to kwestia naszej wewnętrznej polityki handlowej".

Cios może okazać się celny, bo według raportu KPMG stacje benzynowe to ważny kanał sprzedaży tzw. energetyków.

Maspex bije się w piersi. „Jestem zszokowany reklamš Tigera. Brak mi słów. Jako współwłaœcicielowi firmy produkujšcej Tigera jest mi po prostu wstyd" – napisał 9 sierpnia na Twitterze prezes Krzysztof Pawiński. – Pierwszy raz w historii naszej firmy stoimy w obliczu takiej sytuacji – mówi dziœ „Rzeczpospolitej" i zapowiada działania edukacyjne zwišzane z powstaniem.

Po tym, gdy do zadoœćuczynienia powstańcom wezwał firmę na Facebooku dziennikarz TVN Filip Chajzer, Pawiński przelał pół miliona złotych na konto Œwiatowego Zwišzku Żołnierzy AK (ŒZŻAK). – Natychmiastowa reakcja właœciciela Maspexu była bardziej elegancka niż sama kwota, którš zapłacił – komentuje Tomasz Bartnik, partner w agencji reklamowej One Eleven.

Lawina jednak toczy się dalej. Warszawscy radni PiS chcš zawiadomić prokuraturę w sprawie znieważenia narodu, a Maciej Œwirski, założyciel fundacji Reduta Dobrego Imienia, szykuje pozew przeciwko odpowiedzialnej za reklamę Tigera agencji J. Walter Thompson Group Poland. – Chcę pozwać agencję o co najmniej 1 mln zł za naruszenie dóbr osobistych w postaci pamięci przodków – mówi Œwirski. Pienišdze Reduta wydałaby na własnš działalnoœć.

Tiger ma 18 proc. polskiego rynku napojów energetycznych wartego ok. 1,5 mld zł. Wyprzedzajš go Black Energy Drink i Red Bull.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL