„Jolka, Jolka pamiętasz” chwyciła na rynku wódki

Marka stworzona przez Romualda Lipkę na trudnym rynku mocnych alkoholi radzi sobie bardzo dobrze. Znane nazwisko pomaga przy debiucie, co potwierdzają też choćby kosmetyki Janda.

Publikacja: 05.07.2017 21:22

Foto: 123RF

Wódka „Jolka, Jolka pamiętasz" zadebiutowała w sklepach zaledwie kilka miesięcy temu, spółka Muzyczne Alkohole ma w ofercie kilka wersji smakowych. – Ze sprzedaży jesteśmy bardzo zadowoleni, poszło już kilka tysięcy sztuk, co biorąc pod uwagę cenę jednostkową, jest świetnym wynikiem. Rozwijamy też dystrybucję, wódka dostępna jest już w kilkuset punktach i właściwie codziennie dochodzi przynajmniej jeden – mówi Romuald Lipko, prezes firmy. Kompozytor, znany choćby z Budki Suflera, chce dalej intensywnie rozwijać swój produkt. – Rozmawiamy też o pojawieniu się w dużych sieciach, na razie jesteśmy dostępni w Makro, które zwiększyło zamówienie. Cieszy mnie też nasza obecność w hotelach grupy Gołębiewski.

Dalszy rozwój

Inne plany spółki to kolejne marki, w połowie sierpnia może zadebiutować wódka „Za ostatni grosz". – Będzie to bardziej wytrawna oferta, z myślą głównie o męskich upodobaniach smakowych. Mam w planach kolejne produkty – zarówno wódki, jak i piwo czy jeszcze inne kategorie – mówi Romuald Lipko.

Kompozytor chce w ten sposób zbudować sobie przeciwwagę dla systematycznie kurczących się wpływów z tytułu praw autorskich. – Choć jestem w setce najczęściej odtwarzanych kompozytorów w Polsce, to co roku wpływy z tego tytułu spadają o ok. 30 proc. – mówi.

– Rynek alkoholi jest wyjątkowo trudny, choćby z powodu zakazu reklamy takich produktów. Dlatego znane nazwisko twórcy na pewno pomaga przy wprowadzaniu tej oferty na rynek – mówi Jacek Sadowski, prezes agencji Demo Effective Launching. – Na dłuższą metę to nie wystarczy, potrzebna jest spójna wizja produktu i dopracowane wszystkie aspekty komunikacji z klientami – dodaje.

Sieć W.Kruk od lat wprowadza kolekcje z udziałem znanych osób, takich jak Alicja Bachleda-Curuś czy ostatnio Martyna Wojciechowska. – Kluczem jest dobór właściwej osoby, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników sprzedaży tych kolekcji. Zdecydowanie będziemy kontynuować taki model współpracy – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group, właściciela W.Kruk.

W biznes weszła też Krystyna Janda. Słynna aktorka przez fundację prowadzi dwa teatry, ale to niejedyne projekty, w jakich się pojawia. W 2015 r. wystartowała marka kosmetyczna Janda, obecna w sieci drogerii Rossmann.

– Marka Janda została pozytywnie przyjęta przez klientów. A wśród niektórych grup klientek produkty tej linii są jednymi z najpopularniejszych – mówi Agata Nowakowska, rzecznik Rossmanna.

Biznes kosmetyczny jest najwdzięczniejszym kierunkiem, serię Vabun ma piłkarz Radosław Majdan, od kilku lat na rynku są naturalne kosmetyki Pat & Rub Kingi Rusin.

Nazwisko jak magnes

Rodzime marki znanych osób próbują swoich sił także na rynkach zagranicznych.

– Wódka „Jolka, Jolka pamiętasz" jest już obecna w Wielkiej Brytanii, Austrii oraz w Niemczech. Niedługo będzie też w USA, gdzie niedawno dostała srebrny medal na targach w Los Angeles. Moim priorytetem jest wysoka jakość, producent mi to gwarantuje, dlatego mogę wejść na takie rynki, gdzie polska wódka cieszy się dużym prestiżem, zwłaszcza w segmencie premium – dodaje Romuald Lipko.

Marka Janda zadebiutowała już na targach kosmetycznych w Bolonii. Z funduszy unijnych spółka pozyskała dofinansowanie tego projektu, podobnie jak prezentacji swojej oferty na imprezie w Moskwie.

Trend biznesów znanych osób przyszedł do Polski z Zachodu, gdzie aktorzy czy muzycy angażują się w różne projekty. Jednym z pionierów był aktor Paul Newman, który już w 1982 r. uruchomił firmę spożywczą Newman's Own. Od tego czasu podobnych przykładów było wiele: wokalistka Gwen Stefani czy aktorka Sarah Jessica Parker projektują i sprzedają odzież oraz buty. Linie kosmetyczne czy perfumy mają Celine Dion oraz Rihanna.

Niedawno George Clooney sprzedał za 700 mln dol. markę tequili Casamigos, którą stworzył ze znajomymi. W 2013 r. początkowo niszowy produkt trafił do dystrybucji w USA. Obecnie jest już oferowany w ponad 20 krajach. Aktor wraz ze wspólnikami kolejne 300 mln dol. dostanie w ciągu dekady – jeśli wyniki firmy nadal będą się poprawiały w równie szybkim tempie. „Nigdzie się nie wybieramy, nadal będziemy częścią Casamigos" – wyjaśnia aktor w komunikacie po sprzedaży firmy.

W tym półroczu w sieci Lidl zadebiutuje z kolei kolekcja modelki Heidi Klum. – Bardzo się cieszę z tej współpracy, która jest dla mnie wyzwaniem, ale także wspaniałą zabawą – zapowiada modelka.

Wódka „Jolka, Jolka pamiętasz" zadebiutowała w sklepach zaledwie kilka miesięcy temu, spółka Muzyczne Alkohole ma w ofercie kilka wersji smakowych. – Ze sprzedaży jesteśmy bardzo zadowoleni, poszło już kilka tysięcy sztuk, co biorąc pod uwagę cenę jednostkową, jest świetnym wynikiem. Rozwijamy też dystrybucję, wódka dostępna jest już w kilkuset punktach i właściwie codziennie dochodzi przynajmniej jeden – mówi Romuald Lipko, prezes firmy. Kompozytor, znany choćby z Budki Suflera, chce dalej intensywnie rozwijać swój produkt. – Rozmawiamy też o pojawieniu się w dużych sieciach, na razie jesteśmy dostępni w Makro, które zwiększyło zamówienie. Cieszy mnie też nasza obecność w hotelach grupy Gołębiewski.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”