Najnowsze zestawienia magazynu branżowego Drinks International pokazuje rynek mocnych alkoholi wg. danych z 2016 r. Na czele najlepiej sprzedających się marek - milionerów (których roczna sprzedaż wynosi powyżej 1 mln skrzynek 9-litrowych) - - Smirnoff należący do Diageo (25,5 mln skrzynek, spadek o 1 proc.). Za nim Absolut Pernod Ricard i ukraińska Chortyca Global Spirits.

Wśród najszybciej rosnących marek na 4 pozycji - Soplica a na 6 - Żubrówka. Żubrówka (Roust) z produkcją 7,1 mln skrzynek ma największy wzrost produkcji - o 15 proc. w ciągu minionego roku. W dziesiątce jest też Krupnik grupy Belvedere 4,4 mln i 10 proc. wzrostu.

Na czele wódek, których sprzedaż rosła najszybciej znalazła się rosyjska wódka Carska (Lagoda Distribution) - 51 proc.. Polska Soplica (Roust) produkowana w 3,1 mln skrzynek 9-litrowych, zajęła czwarte miejsce (+23 proc.) wyprzedzona przez dwie rosyjskie marki grupy Synerga - Gasudariew Zakaz i Miagkow. Dynamika sprzedaży Żubrówki dała jej szóstą pozycję wśród najszybciej rosnącej sprzedaży (+15 proc.).

Największym wygranym rynku wódek minionego roku okazał się właściciel polskich marek - holding Roust rosyjskiego miliardera Rustama Tariko. Polskie marki były najszybciej rosnącymi tak pod względem sprzedaży jak i produkcji. Sprzedaż polskich wodek należących do Roust w Polsce zwiększyła się w 2016 r o 14 proc. a na rynkach międzynarodowych aż o 45 proc.. Tymczasem rosyjskie marki należące do Roust zanotowały spadek sprzedaży w Rosji o 11 proc.

Przychody ze sprzedaży Roust na rynku polskim okazały się większe aniżeli w Rosji tak ilościowo jak i w walucie. Udział Roust w polskim rynku wódek ma sięgnąć 44 proc. w tym roku.