Polska to europejski potentat pod względem produkcji drobiu

Mięso drobiowe jest coraz popularniejsze na świecie. Polska, jako jego największy producent w Unii Europejskiej, ma szanse wykorzystać tę globalną hossę.

Publikacja: 03.06.2016 16:01

Polska, jako jego największy producent w Unii Europejskiej, ma szanse wykorzystać globalną hossę na

Polska, jako jego największy producent w Unii Europejskiej, ma szanse wykorzystać globalną hossę na drób.

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

- Staliśmy się przodującym producentem mięsa drobiowego w Unii Europejskiej, a konieczność zachowania równowagi między podażą a popytem sprawia, że rocznie musimy wysłać od 40 do 45 proc. produkcji - powiedział podczas piątkowej konferencji Polskie Drobiarstwo - wczoraj, dziś i jutro Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izba Gospodarcza (KRD-IG).

Pozycja największego producenta drobiu w UE zdobyta przez nas w 2014 r. jest do obronienia przez także w 2016 roku. Branża szacuje, że tylko od stycznia do kwietnia tego roku produkcja drobiu zwiększyła się nad Wisłą o kilkanaście procent.

- W najbliższym czasie tendencja wzrostowa sektora drobiarskiego utrzyma się na podobnym, a może nawet wyższym poziomie chociażby ze względu na prognozy wzrostu popytu. Obecnie na świecie żyje 7 mld ludzi do roku 2050 będzie ich 9,5 mld – mówi Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.

Jak dodaje, ostatnie 25 lat, a w szczególności okres od momentu wejścia Polski do UE, to znaczne przyspieszenie rozwoju sektora drobiarskiego.

- Ponad 10 lat temu, w roku 2004 nasz kraj plasował się na średniej pozycji z produkcją poniżej miliona ton drobiu i eksportem na poziomie 131 tys. ton. Obecnie jesteśmy liderem branży drobiarskiej w Unii Europejskiej. Na koniec ubiegłego roku odnotowaliśmy wzrost produkcji o 10 proc. w stosunku do 2014 r., osiągając rekordowy wynik w tym zakresie na poziomie 2 159 tysięcy ton, z czego 909 tysięcy ton drobiu (mięso i przetwory), czyli 42 proc. tej produkcji, trafiło na zagraniczne rynki – mówi Łukasz Dominiak.

- Możemy śmiało powiedzieć, że co drugi kurczak czy indyk produkowany w Polsce trafia na zagraniczny rynek. Duży wpływ na to ma jakość oferowanego przez nas mięsa, które jest smaczne i przede wszystkim bezpieczne, gdyż odpowiada najwyższym standardom i wszelkim normom prawnym – dodaje.

Na razie blisko 80 proc. eksport drobiu z Polski przypada na UE. Ale nasze kurczaki trafiają także do m.in. Hongkongu, Beninu, Chin, Wietnamu, Kongo, Liberii i Gabonu. W 2015 r. łączna wartość eksportu drobiu z Polski zwiększyła się 22 proc. do 1,7 mld euro – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA).

- W ujęciu światowym obserwujmy szybszy przyrost produkcji mięsa drobiowego w porównaniu do mięsa czerwonego – mówi James H. Sumner, szef światowej organizacji drobiarskiej IPC.

Niewątpliwie wpływ na to ma fakt, że produkcja drobiu jest jednocześnie najbardziej przyjaznym środowisku i najbardziej opłacalnym sposobem pozyskiwania zwierzęcego białka. W ciągu ostatnich dwóch dekad globalny popyt na mięso kurcząt wzrósł o średnio 3,7. Spodziewamy się, że w przeciągu kolejnych 10 lat może on wzrosnąć nawet o 30 proc.

„Rzeczpospolita" była patronem medialnym konferencji KRD- IG.

- Staliśmy się przodującym producentem mięsa drobiowego w Unii Europejskiej, a konieczność zachowania równowagi między podażą a popytem sprawia, że rocznie musimy wysłać od 40 do 45 proc. produkcji - powiedział podczas piątkowej konferencji Polskie Drobiarstwo - wczoraj, dziś i jutro Rajmund Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa - Izba Gospodarcza (KRD-IG).

Pozycja największego producenta drobiu w UE zdobyta przez nas w 2014 r. jest do obronienia przez także w 2016 roku. Branża szacuje, że tylko od stycznia do kwietnia tego roku produkcja drobiu zwiększyła się nad Wisłą o kilkanaście procent.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”