Wyścig do zarabiania na wygodzie dań gotowych

Rynek dań gotowych rośnie dzięki dobrej sytuacji gospodarczej. Klienci płacą za oszczędność czasu, a prognozy wskazują na nawet 5 proc. wzrostu rocznie.

Publikacja: 21.05.2018 21:00

Wyścig do zarabiania na wygodzie dań gotowych

Foto: Adobe Stock

Rynek gotowych posiłków napędza się dobrą koniunkturą i niskim bezrobociem, które zostawiają konsumentom mniej czasu, ale za to więcej pieniędzy w portfelu. Te dwa czynniki sprawiają, że klienci sklepów bardziej cenią wolny czas i są gotowi dopłacić za coraz lepszej jakości gotową żywność.

Polską specyfiką jest, że oprócz tradycyjnej pizzy spore miejsce na półce gotowych dań zajmują pierogi – chociaż koszt zrobienia ich w domu jest niski, czasochłonność samego procesu zachęca klientów do kupna gotowych wyrobów.

Rynek przyśpieszył

Jeden z polskich producentów dań gotowych po trudnym 2017 r. wreszcie wyszedł nad kreskę. Notowany na giełdzie Pamapol 2017 rok zamknął stratą 2,4 mln zł, wobec 3,2 mln zł zysku rok wcześniej. Jednak w poniedziałek poinformował, że w I kwartale zanotował blisko 420 tys. zysku.

Prezes w komentarzu dla „Rzeczpospolitej" wskazuje na zupełnie nową przeszkodę w rozwoju firm, która pojawiła się w tym roku. – Otoczenie sprzyjające dalszemu rozwojowi biznesu nie było w tym okresie pozytywne w szczególności ze względu na wzrost kosztów pracy czy wprowadzenie przepisów ograniczających handel w niedzielę – ocenia Robert Jankowski.

Rynek dań ma tymczasem wszystko, czego potrzebuje do rozpędu – stopa bezrobocia jest na historycznie niskim poziomie, a pensje i dochody Polaków rosną. Firma Euromonitor ocenia wzrost wartości sprzedanej rynku w ubiegłym roku na 5 proc. Według prognoz ten wzrost będzie rozwijał się wolniej niż wzrost ilości sprzedanych dań. Euromonitor prognozuje wzrost rynku co roku o 4–5 proc. aż do 2022 r. W tym czasie wartość sprzedaży będzie się zwiększała o 2–3 proc. W 2017 r. średnie ceny gotowych posiłków nieznacznie spadły.

Analitycy wskazują na skoki poszczególnych kategorii. Nie dziwi ich 10-proc. wzrost sprzedaży gotowych sałat, bo wpisuje się on w silny trend prozdrowotny, a także rosnącą popularność diety wegetariańskiej. Szału jednak nie ma

– Sprzedaż rośnie z niskiej bazy – zauważa Euromonitor w raporcie, do którego dotarła „Rzeczpospolita". Jeszcze pięć lat temu sam rynek sałatek był wart 42 mln zł. Dziś wzrósł już do 82 mln zł. A według szacunków Euromonitora za trzy lata przebije granicę 100 mln. Tymczasem rynek gotowych dań obiadowych już dziś jest wart 447 mln zł, a mrożonej pizzy – 388 mln zł.

Konkurencja dla pierogów

– Zmienił się profil dań gotowych – mówi „Rzeczpospolitej" Andrzej Gantner, prezes Polskiej Federacji Producentów Żywności. Mrożonki, konserwy i chińskie zupki są wypierane przez dania świeże.

– Na półki trafiają dziś gotowe dania obiadowe, są też świeże kanapki i sałatki. To właśnie napędza rynek, konsumenci oczekują żywności mobilnej, wygodnej, ale tak świeżej, jak to możliwe – mówi Gantner.

Kluczowe sklepy dla tej żywności są na osiedlach i w pobliżu biur – tu szczególnie liczą się dania do łatwego podgrzania w mikrofalówce. Rośnie popularność przekąsek mięsnych, a trendem przyszłości może być żywność liofiliozowana, zwłaszcza owoce i warzywa. – Na razie cena może być barierą rozwoju tych produktów – dodaje Gantner.

Rynek gotowych posiłków napędza się dobrą koniunkturą i niskim bezrobociem, które zostawiają konsumentom mniej czasu, ale za to więcej pieniędzy w portfelu. Te dwa czynniki sprawiają, że klienci sklepów bardziej cenią wolny czas i są gotowi dopłacić za coraz lepszej jakości gotową żywność.

Polską specyfiką jest, że oprócz tradycyjnej pizzy spore miejsce na półce gotowych dań zajmują pierogi – chociaż koszt zrobienia ich w domu jest niski, czasochłonność samego procesu zachęca klientów do kupna gotowych wyrobów.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”
Przemysł spożywczy
Włoska restauracja daje darmowe wino klientom. Warunkiem posiłek bez telefonu
Przemysł spożywczy
Polacy przestaną kupować chiński miód? Mogą na to wpłynąć nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Przemysł spożywczy
FAO: ceny żywności wzrosły w marcu po 7 miesiącach spadku