Sojusz gigantów od pizzy. To zmieni rynek

Amerykańska Pizza Hut i hiszpańska Telepizza zawarły strategiczny sojusz, który umacnia pozycje lidera na świecie sieci z USA i zwiększa niemal dwukrotnie sieć z Hiszpanii

Aktualizacja: 17.05.2018 12:21 Publikacja: 17.05.2018 12:08

Sojusz gigantów od pizzy. To zmieni rynek

Foto: Bloomberg

Pizza Hut należąca do grupy Yum! Brands, największa na świecie sieć restauracji z popularnymi daniami włoskiego pochodzenia (niemal 17 tys. w ponad 100 krajach) i grupa Telepizza, największa nie amerykańską sieć dostarczająca pizze (ponad 1600 punktów w 23 krajach) zawarły strategiczną umowę i sojusz franczyzowy, pozwalające rozwinąć ich działalność w Ameryce Łacińskiej (bez Brazylii), na Karaibach, w Hiszpanii, Andorze, Portugalii i Szwajcarii.

- Ta przełomowa umowa jest ważnym etapem w naszym dążeniu do stania się najbardziej ulubioną, najszybciej rosnącą na świecie marką pizzy, a Telepizza jest idealnym parterem w przyspieszeniu naszej ekspansji — powiedział szef Pizza Hut Int'l, Milind Pant.

- Sojusz z Pizza Hut zapewnia grupie Telepizza strategiczny plan przekształcenia dostaw pizzy zgodnie z modelem zarządzania wypracowanym na podstawie doświadczeń z klientami. Ta umowa przyspieszy nasz plan globalnego wzrostu, prawie podwoi zakres naszej działalności do 37 krajów Aspiracje i możliwości obu sieci as komplementarne — oświadczył szef grupy Telepizza, Pablo Juantegui.

Na mocy umowy Telepizza będzie nadzorować niemal tysiąc punktów Pizza Hut na wspomnianych rynkach, co pozwoli podwoić jej obroty, w ciągu najbliższych 10 lat uruchomi co najmniej 1300 nowych, a w ciągu 20 lat 2550 w regionach objętych sojuszem. Nowe placówki będą uruchamiane pod marką Pizza Hut, dzięki czemu hiszpańska sieć stanie się największym na świecie operatorem franczyzowym Pizza Hut.

W Hiszpanii, Portugalii i Chile, gdzie Telepizza osiąga 90 proc. zysku operacyjnego, będzie działać nadal i rozwijać własną markę oraz nadzorować placówki Pizza Hut przez 50 lat zgodnie z zawartą umową. W Ameryce Łacińskiej i w pozostałych krajach jej placówki będą stopniowo, w ciągu 25 lat zamieniane na markę Pizza Hut.

Telepizza wypucowała w 2017 r. obroty 562 mln ze swych 1600 restauracji w większości franczyzowych, po sfinalizowaniu operacji z Amerykanami w IV kwartale przewiduje zwiększenie obrotów do 1,1 mld euro, bo przejmie kontrolę nad 2560 placówkami w 37 krajach z 500 mln potencjalnych konsumentów. Siec zamierza utrzymać politykę wypłaty dywidendy, przeznaczając na nią 20 proc. zysku. Telepizza wróciła na giełdę w Madrycie w kwietniu 2016, po niemal 10 latach nieobecności, wiadomość o sojusz z Pizza Hut wywołała skok jej akcji o 8,5 proc., ale do powrotu na giełdę straciły 12,5 proc.

Pizza Hut należąca do grupy Yum! Brands, największa na świecie sieć restauracji z popularnymi daniami włoskiego pochodzenia (niemal 17 tys. w ponad 100 krajach) i grupa Telepizza, największa nie amerykańską sieć dostarczająca pizze (ponad 1600 punktów w 23 krajach) zawarły strategiczną umowę i sojusz franczyzowy, pozwalające rozwinąć ich działalność w Ameryce Łacińskiej (bez Brazylii), na Karaibach, w Hiszpanii, Andorze, Portugalii i Szwajcarii.

- Ta przełomowa umowa jest ważnym etapem w naszym dążeniu do stania się najbardziej ulubioną, najszybciej rosnącą na świecie marką pizzy, a Telepizza jest idealnym parterem w przyspieszeniu naszej ekspansji — powiedział szef Pizza Hut Int'l, Milind Pant.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”